Friday, April 10, 2015

Perlukah Kita Belajar Berkomunikasi Dalam Bahasa Asing?


Duar(Oman)= roundabout
Suatu ketika di sebuah lapangan terbang di Amerika Syarikat saya pernah bertanya pada seorang pekerja di mana harus saya tunggu untuk menaiki shuttle ke sebuah motel. Motel tersebut ialah Super 8. ' "Hi, I'm waiting for the Super 8 shuttle. Do you know where do I have to wait?"  Pekerja berkulit htam itu termenung seketika. "Say it again? " tanyanya. Berkali-kali aku menyatakannya akhirnya barulah dia faham. Rupa-rupanya intonasi bagi Super 8 itu ditekankan bahagian 'Su' bukannya bahagian 'eight'!

Cuba kita perhatikan bagaimana kanak-kanak kecil yang cepat belajar apa-apa bahasa sekali pun bila mereka pergi ke luar negara. Tak kiralah samada negara di Timur Tengah, negara Asia yang lain mahupun negara Barat. Kanak-kanak yang yang belum pandai membaca dan menulis kebanyakannya terpaksa belajar berkomunikasi semata-mata kerana hendak berkawan. Dan mereka belajar hanya dengan kaedah mendengar dan bercakap terlebih dahulu. Dan intonasi atau bahagian-bahagian perkataan yang mereka tekankan biasanya sama dengan orang tempatan di sana bertutur.

Bedankt(dutch Pella)= Come again
Saya pernah bermalam di rumah seorang keturunan Arab yang belajar di US suatu ketika dahulu. Ketika kami bersembang dalam bahasa Inggeris, anaknya yang berumur lima tahun kerap kali membetulkan sebutan ibunya. Di manakah dia mempelajari sebutan tersebut? Mestilah daripada kawan-kawannya.

Biasanya setiap guru yang mengajar bahasa akan faham bahawa untuk belajar satu-satu bahasa mesti melalui beberapa peringkat. Peringkat- peringkatnya ialah mendengar,kemudian bertutur, seterusnya membaca dan akhirnya barulah menulis.Dua peringkat yang paling awal ialah mendengar dan bertutur. Intonasi, 'pronunciation'(cara sebutan), 'pause'(tempat berhenti) merupakan antara teknik yang perlu dipelajari bila seseorang mempelajari berkomunikasi satu-satu bahasa selain daripada memahami maksud satu-satu perkataan.

Malangnya peringkat ini jarang dapat ditekankan oleh guru di sekolah kerana kesuntukan masa. Kesannya ramai pelajar yang lemah satu-satu bahasa akan terus memencilkan diri dan lemah dalam bahasa tersebut.

Belajar bahasa asing dalam aspek mendengar dan bertutur ini tidak semestinya pembelajaran pengajaran yang membosankan. Saya pernah mewujudkan dan mengendalikan sendiri sebuah kelas Bahasa Inggeris Komunikasi dan kelas ini antara  kelas yang paling menarik yang pernah saya ajar. Kelas yang penuh dengan aktiviti ini memerlukan kesemua  pelajar bertutur dalam bahasa Inggeris secara santai.Saya akan ceritakan pengalaman saya nanti, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts