Cuba
tengok video klip ini
https://www.youtube.com/watch?v=QbICjWI7Vrw
Antara liriknya ialah
The Chosen One
In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
Muhammad Ya Rasool Allah
https://www.youtube.com/watch?v=QbICjWI7Vrw
Antara liriknya ialah
The Chosen One
In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
Muhammad Ya Rasool Allah
You were so caring and kind
Your soul was full of light
You are the best of mankind
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu 'ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One
Dapatkan lirik sepenuhnya daripada laman-laman web.
Lirik lagunya berkenaan Rasulullah s.a.w. dan ia dipersembahkan
dalam bahasa Inggeris. Sudah menjadi fitrah manusia sukakan hiburan sebagai salah satu cara untuk menenangkan hati.
Namun bila ditanya berapa ramai pelajar yang biasa mendengar nasyid, jawapannya agak mengecewakan. Ramai yang lebih menggemari
lagu-lagu yang kurang memberi faedah kepada pembangunan akidah dan
sahsiah, tak kira lagu tersebut dalam bahasa Malaysia mahupun bahasa
bahasa-bahasa lain. Sekiranya lagu tersebut dalam bahasa Inggeris atau bahasa selain daripada
bahasa ibunda, ramai yang mendendangkannya tanpa mengetahui maksud lirik
tersebut. Yang lebih berbahaya ialah sekiranya lagu itu mempunyai lirik yang bertentangan dengan akidah Islam.
Kali pertama saya belajar tentang 'songs appreciation' ialah semasa di sekolah menengah. Guru saya, seorang berbangsa India telah membawa sebuah 'cassette player' untuk meperdengarkan sebuah lagu bahasa Inggeris yang bertajuk 'Mandy', nyanyian Barry Manilow, kalau tak silap saya. Sebelum di perdengarkan lagu tersebut, beliau telah membincangkan sedikit sebanyak lirik yang terdapat di dalam lagu tersebut. Oleh itu dapatlah kami lebih menghayati lagu tersebut. Thank you so much Dr Malachi Edwin for your efforts!
Langkah ini juga saya ketengahkan semasa saya memperdengarkan nasyid dalam Bahasa Inggeris kepada para pelajar dalam kelas English Communication. Mereka perlu tahu maksud beberapa perkataan dan apa yang ingin disampaikan oleh penasyid tersebut. Daripada situlah mereka dapat menghayati nasyid tersebut. Selepas itu barulah mereka boleh menyanyikan nasyid itu bersama-sama. Saya tidak mengambil masa yang lama dalam bahagian ini. Biasanya mudah bagi pelajar mengikut saja apa yang didendangkan oleh para penasyid ini.
Nasyid yang biasanya saya ketengahkan biasanya agak rancak dan nadanya tinggi. Pelajar lelaki biasanya saya suruh tinggikan suara agar lebih bersemangat. Sejauh pengetahuan saya tiada seorang pun yang buat selamba saja apabila menyanyikan nasyid ini. Semuanya berusaha menyanyikannya. Hasilnya mereka telah menyebut begitu banyak perkataan Bahasa Inggeris dalam masa hanya beberapa minit.
Usahlah kita memandang remeh tentang peranan lagu atau nasyid terhadap memperbaiki komunikasi dalam Bahasa Inggeris sebab cara begini ialah antara cara yang paling santai seseorang pelajar boleh mengungkapkan perkataan dalam bahasa Inggeris. Cuma yang penting, apa yang diungkapkan itu ialah perkataan-perkataan yang berguna yang boleh dijadikan ibadah.
Selamat Mencuba!
No comments:
Post a Comment