"Help! Help! Somebody help me!"
"Oh no! My shoes got stuck in the mud!"
Pernah terdengar pelajar membacakan satu petikan cerita sebegitu dalam kelas bahasa Inggeris? Adakah mereka membacanya terus sahaja tanpa apa-apa intonasi atau menggunakan intonasi cemas!
Cuba dengar anak anda membacanya sekiranya anda bukan seorang guru. Mungkin mereka akan membacanya tanpa apa-apa intonasi. (Saya kerap mendengar para pelajar membaca dengan berlagu petikan cerita bahasa Inggeris dan bahasa Malaysia di sekolah yang terletak di hadapan rumah saya!)
Cuba anda bayangkan sekiranya saat-saat cemas ini berlaku pada anda dan anda menggunakan intonasi mendatar sebegitu. Siapalah yang akan tolong anda, bukan? Malah anda akan mungkin akan menjadi bahan ketawa orang jika meminta tolong sebegitu.
Dalam berkomunikasi apa-apa bahasa sekali pun, intonasi dan 'pause' memainkan peranan penting supaya apa yang kita cuba cakap dapat difahami. Ia memerlukan masa untuk mempelajarinya namun sudah tertentu berbaloi jika orang memahami apa yang cuba kita ungkapkan.
Dalam kelas English komunikasi, antara aktiviti kami ialah berlakon di dalam cerita fabel yang mudah, menunjuk arah(asking for directions) dan menjual dan membeli( buying and selling).
Semasa bercerita , contohnya 'The Ginger Bread Man atau The Wizard of Oz, para pelajar menggunakan poster-poster besar agar penonton memahami apakah watak yang dipegang oleh mereka.Maklumlah sebutan dan intonasi mereka kadangkala belum agak betul lagi. Jadi untuk mengelakkkan daripada penonton (ahli kelas itu sendiri) bosan dan terpinga-pinga pastinya gambar berwarna-warni itu menyumbang sedikit sebanyak berkenaan watak tersebut. Gambar-gambar itu diwarnakan oleh mereka sendiri supaya menjadi lebih menarik.
Sebenarnya saya sendiri pernah mengambil satu kursus teater kanak-kanak semasa di peringkat universiti. Dalam kelas ini kesemua pelajar (mengikut kumpulan) dikehendaki berlakon dalam cerita -cerita yang kami pilih sendiri. Cerita bagi kumpulan saya ialah berkenaan kanak-kanak yang cuba membuat roket sendirisupaya dapat pergi ke bulan.
Kelakar juga bila difikirkan kami yang sudah dewasa ini berlakon menjadi kanak kanak, bukan? Tapi bak kata pepatah 'there's always a child inside each one of us'. Dalam diri kita sentiasa ada bahagian kita yang masih kanak kanak. Oleh itu seronoklah juga kami berlakon ketika itu. Kelas ini antara kelas yang paling relaks, menarik dan penuh dengan gelak ketawa yang pernah saya hadiri di universiti.
Bahagian 'buying n selling' saya menggunakan 'flyers' lama yang biasanya diberikan oleh hypermarket kepada pelanggan. Flyers itu berwarna warni dan menarik. Daripada 'flyers' itu dapatlah mereka melakonkan apa yang mereka ingin beli berdasarkan ayat-ayat yang mudah. Buatkan duit kertas jika ada masa terluang atau gunakan duit daripada mainan monopoli untuk menjadikan aktiviti ini lebih realistitik.
Dalam menunjuk arah jalan(showing directions) ke satu-satu tempat, saya menggunakan poster dan kereta mainan yang dilekatkan dengan magnet. Poster nipis ini saya letakkan di atas whiteboard supaya pelajar yang berlakon dapat menunjuk arah kereta mereka perlu pergi. Sudah tentu perkataan ' first then next finally mesti digunakan. Bukannya 'you go left, left, left, right, right, straight, straight atau no turn just kona left!' seperti yang biasa kita dengar, bukan?,
Semasa menjayakan lakonan ini, nilai-nilai akhlak keislaman seharusnya diambil berat. Dalam kelas saya percampuran lelaki perempuan adalah terhad. Walaupun ada kalanya berlaku pertengkaran sekali sekala antara mereka , perkataan yang terhambur keluar dari mulut mereka juga harus dijaga. Biasa dengar perkataan "Bodoh! Dengki! Penipu! dan maki-makian yang di hambur keluar oleh para pelajar sekolah apabila mereka marah, namun tiada siapa yang menegurnya?
Pelajar perempuan dan lelaki tidak berada dalam satu kumpulan walaupun ruang sangat terhad. Mereka tidak berkongsi meja. Saya menggnakan meja lipat di dalam kelas saya dan apabila ada aktiviti berkumpulan, hanya sedikit saja meja digunakan dan meja yang lain akan di lipat. Oleh itu ruang pemisah antara pelajar lelaki dan perempuan lebih luas. Walaupun kelas ini biasanya relaks, aspek keugamaan harus dijaga agar apa yang dipelajari mendapat keberkatan Allah
Kesimpulannya untuk membolehkan pelajar-pelajar berkomunikasi dalam kelas ini perlu ada aktiviti sebegini dan props supaya kesemua pelajar terlibat dan tidak bosan. Jadi bagaimana para guru dan pensyarah? Lakukan perubahan agar kelas anda tidak selalu 'monotonous' sehinggakan anda sendiri pun terasa boring!
Semoga artikel ini dapat membantu para guru dan pensyarah. InsyaAllah saya akan ceritakan lebih banyak lagi tentang aktiiviti lain.
"Oh no! My shoes got stuck in the mud!"
Pernah terdengar pelajar membacakan satu petikan cerita sebegitu dalam kelas bahasa Inggeris? Adakah mereka membacanya terus sahaja tanpa apa-apa intonasi atau menggunakan intonasi cemas!
Cuba dengar anak anda membacanya sekiranya anda bukan seorang guru. Mungkin mereka akan membacanya tanpa apa-apa intonasi. (Saya kerap mendengar para pelajar membaca dengan berlagu petikan cerita bahasa Inggeris dan bahasa Malaysia di sekolah yang terletak di hadapan rumah saya!)
Cuba anda bayangkan sekiranya saat-saat cemas ini berlaku pada anda dan anda menggunakan intonasi mendatar sebegitu. Siapalah yang akan tolong anda, bukan? Malah anda akan mungkin akan menjadi bahan ketawa orang jika meminta tolong sebegitu.
Dalam berkomunikasi apa-apa bahasa sekali pun, intonasi dan 'pause' memainkan peranan penting supaya apa yang kita cuba cakap dapat difahami. Ia memerlukan masa untuk mempelajarinya namun sudah tertentu berbaloi jika orang memahami apa yang cuba kita ungkapkan.
Dalam kelas English komunikasi, antara aktiviti kami ialah berlakon di dalam cerita fabel yang mudah, menunjuk arah(asking for directions) dan menjual dan membeli( buying and selling).
Semasa bercerita , contohnya 'The Ginger Bread Man atau The Wizard of Oz, para pelajar menggunakan poster-poster besar agar penonton memahami apakah watak yang dipegang oleh mereka.Maklumlah sebutan dan intonasi mereka kadangkala belum agak betul lagi. Jadi untuk mengelakkkan daripada penonton (ahli kelas itu sendiri) bosan dan terpinga-pinga pastinya gambar berwarna-warni itu menyumbang sedikit sebanyak berkenaan watak tersebut. Gambar-gambar itu diwarnakan oleh mereka sendiri supaya menjadi lebih menarik.
Sebenarnya saya sendiri pernah mengambil satu kursus teater kanak-kanak semasa di peringkat universiti. Dalam kelas ini kesemua pelajar (mengikut kumpulan) dikehendaki berlakon dalam cerita -cerita yang kami pilih sendiri. Cerita bagi kumpulan saya ialah berkenaan kanak-kanak yang cuba membuat roket sendirisupaya dapat pergi ke bulan.
Kelakar juga bila difikirkan kami yang sudah dewasa ini berlakon menjadi kanak kanak, bukan? Tapi bak kata pepatah 'there's always a child inside each one of us'. Dalam diri kita sentiasa ada bahagian kita yang masih kanak kanak. Oleh itu seronoklah juga kami berlakon ketika itu. Kelas ini antara kelas yang paling relaks, menarik dan penuh dengan gelak ketawa yang pernah saya hadiri di universiti.
Bahagian 'buying n selling' saya menggunakan 'flyers' lama yang biasanya diberikan oleh hypermarket kepada pelanggan. Flyers itu berwarna warni dan menarik. Daripada 'flyers' itu dapatlah mereka melakonkan apa yang mereka ingin beli berdasarkan ayat-ayat yang mudah. Buatkan duit kertas jika ada masa terluang atau gunakan duit daripada mainan monopoli untuk menjadikan aktiviti ini lebih realistitik.
Dalam menunjuk arah jalan(showing directions) ke satu-satu tempat, saya menggunakan poster dan kereta mainan yang dilekatkan dengan magnet. Poster nipis ini saya letakkan di atas whiteboard supaya pelajar yang berlakon dapat menunjuk arah kereta mereka perlu pergi. Sudah tentu perkataan ' first then next finally mesti digunakan. Bukannya 'you go left, left, left, right, right, straight, straight atau no turn just kona left!' seperti yang biasa kita dengar, bukan?,
Semasa menjayakan lakonan ini, nilai-nilai akhlak keislaman seharusnya diambil berat. Dalam kelas saya percampuran lelaki perempuan adalah terhad. Walaupun ada kalanya berlaku pertengkaran sekali sekala antara mereka , perkataan yang terhambur keluar dari mulut mereka juga harus dijaga. Biasa dengar perkataan "Bodoh! Dengki! Penipu! dan maki-makian yang di hambur keluar oleh para pelajar sekolah apabila mereka marah, namun tiada siapa yang menegurnya?
Pelajar perempuan dan lelaki tidak berada dalam satu kumpulan walaupun ruang sangat terhad. Mereka tidak berkongsi meja. Saya menggnakan meja lipat di dalam kelas saya dan apabila ada aktiviti berkumpulan, hanya sedikit saja meja digunakan dan meja yang lain akan di lipat. Oleh itu ruang pemisah antara pelajar lelaki dan perempuan lebih luas. Walaupun kelas ini biasanya relaks, aspek keugamaan harus dijaga agar apa yang dipelajari mendapat keberkatan Allah
Kesimpulannya untuk membolehkan pelajar-pelajar berkomunikasi dalam kelas ini perlu ada aktiviti sebegini dan props supaya kesemua pelajar terlibat dan tidak bosan. Jadi bagaimana para guru dan pensyarah? Lakukan perubahan agar kelas anda tidak selalu 'monotonous' sehinggakan anda sendiri pun terasa boring!
Semoga artikel ini dapat membantu para guru dan pensyarah. InsyaAllah saya akan ceritakan lebih banyak lagi tentang aktiiviti lain.
No comments:
Post a Comment