Friday, November 23, 2018

Lansing, bukannya Detroit

Dahulunya sebelum dijadikan ibu negeri, bandar ini hanya sebuh kampung. Asalnya ibu negeri Michigan ialah Detroit. Namun disebabkan kedudukan Detroit terlalu dekat dengan Kanada dan atas faktor keselamatan ia dipindahkan ke Lansing.
Michigan State Capitol ialah tempat bersidangnya 'State Legislative' (hampir sama dengan Dewan Undangan Negeri di negara kita) dan pejabat-pejabat Senat dan ketua-ketua kerajaan negeri.
Terletak di downtown Lansing, State Capitol ini dibina pada tahun 1871 dan telah mengalami beberapa pengubahsuaian. Rekabentuk bangunan ini dikatakan daripada seni bina zaman Rennaisance. Khidmat  'guided tour' memang disediakan di sini bagi yang ingin menghayati sejarah dan rekabentuk bangunan ini. Bahagian dalam bangunan ini mempunyai banyak kesan dan hiasan  sejarah samada yang asal atau replika. Walau bagaimana pun kami tidak berkesempatan untuk masuk sebab kesuntukan masa. 
Sebuah tugu peringatan Austin Blair diletakkan di bahagian hadapan State Capitolini juga. Austin Blair ialah gabenor Michigan semasa perang saudara Amerika tahun 1860an.
sumber capitol. michigan. gov

Tidak jauh dari situ terdapat tugu Veterans Memorial yang dibina untuk memperingati pengorbanan perajurit yang berkhidmat dalam Perang Dunia Pertama, Perang Dunia Kedua, Perang Korea dan Vietnam. 

Bahagian hadapan State Capitol ini dihiasi dengan 'Carpet beds' yakni pokok-pokok bunga yang ditanam berdasarkan corak dan warna. Carpet beds ini disusun mengikut susunan corak Victoria dan English Garden. Carpet beds corak sebegini ini sangat popular tahun1800an dahulu. 

Sejenak berfikir, untuk membuat susunan sebegini pun memerlukan ilmu, meskipun ia hanya ilmu menyusun bunga.  Ilmu Allah ini terlalu luas. Saya teringat satu ayat yang sering arwah emak tersekat-sekat ketika membaca bersama-bersama saya tidak lama dahulu. Ayat ini juga sering kita baca setiap hari Jumaat.
"Katakanlah (Muhammad):" Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, sesungguhnya habislah lautan itu sebelum habis ditulis) kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu(pula)"" 

Al Kahfi 18:109

Allah pemberi rahmat kepada semua makhluknya samada Islam atau pun bukan Islam. Ilmu diilhamkan Allah kepada kita agar kita menggunakannya untuk manfaat makhluk dibumi seluruhnya.  
Selangkah kita melakukan sesuatu untuk menenangkan dan membahagiakan seluruh alam, berkali-kali ganda ganjaran Allah berikan pada 









diri kita ini. Insha Allah. 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts