Friday, November 23, 2018

Kedai Ladang Lavender-satu idea agrotourism

Tempat pertama yang kami tuju ialah kedai ladang itu yang terletak betul-betul di belakang rumah tersebut.  Papan tanda  'U pick Starts Here ' memudahkan kami tahu apa yang perlu dilakukan sebaik saja sampai di ladang itu. Oleh itu tidaklah perlu kami mundar-mandir di situ menanyakan orang di sana. Satu idea yang baik bagi tuan punya dusun atau ladang di Malaysia yang ingin mengusahakan perniagaan 'U Pick' atau seumpamanya seperti agrotourism.
Sebaik saja melangkah masuk, kami ternampak pelbagai produk lavender yang dihasilkan oleh pihak ladang ini. Sabun, minyak dan potpurri antara puluhan produk yang boleh dihasilkan oleh bunga kecil ini. Gaya susun kedai ini nampak kemas dan profesional meskipun tereltak dalam sebuah ladang. Terdapat sampel minyak wangi lavender yang boleh di hidu sebelum pelanggan memilih mana yang berkenan di hati. Sampel lavender kering  dipamerkan utk pelanggan lihat sebelum membuat keputusan membeli potpurri atau produk bunga kering. Produk lukisan lavender di atas ceramic, kotak kayu dan kad juga di jual disini. Semuanya berkenaan alam bunga lavender. 

Sebelum kami melangkah ke arah ladang lavender ini, kami singgah sebentar untuk minum jus lavender sejuk yang di campurkan dengan lemon.  Ini disediakan oleh pihak ladang secara percuma. Ya, lavender juga boleh dijadikan jus. Sangat sesuai diminum sebagai pembasah tekak dalam cuaca yang sangat panas ketika itu selain daripada punya khasiat yang pelbagai. 

Kadangkala bila kita mengembara, banyak pengetahuan yang kita perolehi yang boleh digunakan untuk membangunkan atau menambah baik ekonomi negara kita. Mungkin kita bukan dalam bidang perniagaan agrotourism mahupun pelancongan. Namun tak salah kiranya kita dapat mewar-warkan idea-idea menarik agar dapat diketengahkan kepada pihak yang melaksanakannya. Setiap perbuatan yang baik, insha Allah akan mendapat balasannya. Rebutlah balasan Allah yang lebih besar. 
Firman Allah:

" Bersegeralah memohon keampunan Allah. Syurga seluas langit dan bumi disediakan untuk orang yang bertakwa. iaitu orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, menahan kemarahan dan memaafkan kesalahan orang lain. Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berbuat kebaikan."
Surah Ali 'Imran 3: 133-134)
Bersambung

No comments:

Post a Comment

Popular Posts