Friday, September 30, 2011

Bagi yang hendak menyambung pelajaran di USA, mungkin ada yang khuatir bagaimana hendak memdapatkan makanan halal. Mengikut seorang penceramah muslim dari radio Ikim agama Islam meripakan antara agama yang paling cepat berkembang di US. Oleh itu pertambhan umat Islam disana memang cepat berbanding agamagam lain. Oleh itu bagi mereka yang hendak ke sana, jangan risau dengan temat mendapatkan makanan halal.

Sebenarnya di US, kedai menjual makanan halal memang banyak  disini terutama sekali yang menjual bahan mentah halal seperti daging lembu, ayam dan lain lain. Hampir setiap bandar terdapat kedai menjual bahan mentah halal. Kedai ni biasanya kepunyaan orang Arab muslim dan selain daripada menjual daginghalal, mereka juga menjual barang barang keluaran negara lain dan sudah pastinya halal.

Antara  kedai yang terbesar yang pernah saya lawati ialah di Dearborn ialah sebuah bakeri yang juga merupakan sebuah restoran menjual makanan yan siap di masak seperti spagheti, lasagna dan pelbagai makanan Arab yang saya sendiri kurang tahu. Selain itu mereka juga menjual pelbagai produk halal dari seluruh dunia. Bakeri ini juga menjual kek hari jadi roti dari pelbagai saiz Yang menakhubkan.

Terdapat beberaps restoran halal  yang telah kami lawati semasa melancong ke sana. Kami pernah singgah di sebuah restoran Indian muslim yang menyajikan pelbagai jenis nasi seprrti nasi beriani dan nasi pilaf. Kami juga pernah singgah di sebuah resoran lebanese dimana kami makan kebab can elbagai jenis nAsi. Sungguhpun demikian harganya sgak mahal kami yang sentiasa bergerak dati dsat tempat ke tempat lain terpaksa membelinya.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts