Wednesday, October 29, 2014

Hijrah Rasulullah(Bhgn 3)- Dari Misfalah ke Gua Thur

Dari rumah Sayidina Abu Bakar, Rasulullah bersama sahabatnya melewati jalan ke arah selatan di bahagian al Misfalah. Nabi saw menyedari bahawa orang-orang Quraisy akan berusaha mencarinya dan jalan utama ke Madinah ialah jalan ke utara. Oleh itu baginda melalui jalan yang terletak di selatan Mekah menuju ke Yaman. Jalan yang dilalui Baginda SAW kini di lokasi berhampiran Masjid Saydina Hamzah yang terletak di Misfalah.
Hotel yang kami tinggal semasa mengerjakan umrah baru baru ini terletak di kawasan Misfalah. Ianya lebih kurang 800m dari  Masjidil Haram. Masjid Sayidina Hamzah di Misfalah ini terletak di Jalan Ibrahim Al Khalil. Kami tidak berkesempatan ke sana. Namun bolehlah kita anggarkan dari Makkah ke sini lebih kurang 1 km.

Dalam keadaan yang masih gelap, baginda dan sahabat karibnya meneruskan perjalanan ke Jabal Thur. Jabal Thur terletak lebih kurang 6 km  dari Makkah. Ini bermakna Rasulullah telah berjalan kaki  lebih 6 km untuk ke Jabal Thur!

Sekiranya kita berjalan kaki sejauh ini  belum pasti kita boleh sampai di Jabal Thur! Bila mengerjakan umrah, kita akan dibawa dengan bas yang akan mengambil masa hanya beberapa minit sahaja. Kita boleh bayangkan betapa kuatnya baginda Rasulullah dan sahabatnya boleh berjalan kaki sejauh begini.

Selepas sampai di sana, mereka telah mendaki gunung ini sehinggalah mereka  singgah berehat di dalam Gua Thur dalam keletihan. Gunung ini  berbatu keras dan tidak berpokok. Ia sangat sukar didaki . Dikatakan kaki  baginda melecet sewaktu baginda mendaki bukit ini dan Abu Bakar telah memapah baginda sehingga sampai ke Gua Thur di puncak Bukt Thur. Biasanya  untuk mendaki Jabal Thur ini sehingga sampai ke Gua Thur seseorang akan mengambil masa lebih kurang sejam. .  Tidak ramai yang sanggup mendaki gunung ini kerana keadaan gunung ini. Begitulah  ketabahan  Rasulullah dan sahabatnya Abu Bakar  semasa berhirah.

Sumber: Sirah Nabawiyyah - Safiyyu al Rahman al Mubarakfuri
               Bayu Kerinduan di Bumi Haramain- Ust Ahmad Husni Abd Rahman

No comments:

Post a Comment

Popular Posts