Wednesday, October 1, 2014

Bahagian 5: Hikmah Air Zamzam dan Keadaan Kawasan Saie Dulu dan Kini

Antara hikmah air zamzam ialah
Paip Zam zam dalam Masjidil Haram

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: " Sebaik-baik air yang ada di atas muka bumi ialah air zam zam. Terdapat di dalamnya zat makanan( orang yang meminumnya berasa kenyang) dan penyembuh penyakit."
(Shahih al Jami', no 3322)

Namun kita jangan lupa berniat setiap kali kita meminumnya berdasarkan hadith ini
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:" Air zam zam itu untuk sebarang tujuan( niat) orang yang meminumnya (dengan izin Allah)."
( Riwayat Ibn Majah)

Sumber- Ust Ahmad Husni Abd Rahman- Bayu Kerinduan di Bumi Haramain.


Teringat sewaktu menunaikan haji tahun 1990an dahulu, untuk sampai ke tempat berhampiran telaga zam zam, kita hanya perlu menuruni tangga yang  terletak tidak jauh dari Kaabah. Kawasan ini terbahagi kepada bahagian lelaki dan bahagian perempuan. Ramai yang mengambil kesempatan untuk berwuduk atau menyimbah air zam zam ke seluruh badan  (dengan berpakaian). Maklumlah air zam zam ini boleh dijadikan ubat pelbagai penyakit.

Sewaktu mengerjakan umrah April 2014, Masjidil haram masih dalam peringkat perluasan. Bahagian telaga zam zam telah di tutup. Oleh itu kami tidak dapat pergi ke bahagian ini. Air zam zam masih mudah didapati di kawasan Masjidil Haram ini. Paip- paip air zam zam banyak dipasang untuk memudahkan jemaah menikmati sepuas puasnya air ini tatkala mengerjakan tawaf, bersaie mahupun bersolat di sini. Alhamdulillah.

Pada tahun 1990an dulu ruang saei' hanya setingkat.Bukit Safa dan Marwah dapat diperhatikan dengan jelas dari kaki bukit hingga ke puncak. Tak dapat kami bayangkan bagaimana Siti Hajar dapat mendaki bukit sebegini. Bukit ini bukan bukit berpasir seperti di padang pasir ataupun bertanah dan berpokok seperti di Malaysia. Safa dan Marwah merupakan bukit berbatu. Semata- mata batu tanpa pokok mahupun tumbuhan renek. Tabah sungguh Siti Hajar memanjat bukit sebegini.

Tahun 2014, sewaktu mengerjakan umrah, kawasan Saie telah dijadikan 3 tingkat. Kebanyakan jemaah bersaie di tingkat 2.  Tingkat atas disediakan untuk kenderaan seperti motor yang disediakan khas untuk saie.Bagi sesiapa yang tidak berupaya untuk mengerjakan saie dengan berjalan kaki, kerusi roda disediakan dengan percuma( jika ditolak sendiri) atau boleh juga di upah tolak( agak mahal bayarannya)  Bukit Safa dan Marwah kini  dapat kita amati secara dekat  dari kaki bukit hingga ke puncaknya jika kita pergi setingkat demi setingkat. Tempat bersaie juga sekarang berhawa dingin keseluruhannya. Alhamdulillah, kini  ibadah saie lebih selesa bagi para jemaah.



Kawasan Saie Masjidil Haram

No comments:

Post a Comment

Popular Posts