Friday, October 17, 2014

Masjidil Haram dan Peristiwa Hijrah.


Semua orang perlu berhijrah. Tidak semestinya dari satu tempat ke satu tempat yang baru.
Bukit Marwah
Mungkin dari akhlak yang buruk ke akhlak yang baik. Atau dari kurang beramal kepada lebih beramal. Semuanya tertakluk kepada diri sendiri yang berazam untuk menjadi seorang Islam yang lebih baik.

Apabila ditanya tentang hijrah Rasulullah, tak ramai yang tahu secara mendalam bibit bibit  peristiwa yang sebenarnya berlaku. Secara amnya bila ditanya tentang hijrah Rasulullah mereka hanya mengatakan hijrah ialah berpindahnya Rasulullah dari bumi Makkah ke Madinatul Munawarah.

Sekiranya kita berada di Makkah semasa mengerjakan umrah  atau haji, kita sebenarnya berpeluang menghayati peristiwa bersejarah ini dengan lebih dekat. Kenapa? Kerana kita melihat dengan sendirinya dimana lokasinya baginda berada dan bergerak sebelum betul-betul bertolak ke Madinah. Biasanya kita akan teruja bila berada ditempat-tempat yang dahulunya kita pernah tinggal misalnya sekolah asrama, kampung halaman yang dah lama kita tinggalkan dan tempat-tempat lain yang membawa seribu kenangan manis kepada kita. Sepatutnya kita juga
Bab al Mudda'a
teruja bila melawat tempat-tempat yang mempunyai kaitan dengan baginda Rasulullah SAW. Ibrah daripada melawat lokasi-lokasi ini membuatkan kita kagum dengan perancangan teliti Allah sehingga Rasulullah dapat mengelakkan diri daripada dibunuh oleh puak Quraisy. Walaubagaimanapun Rasululllah tidak dapat mengelakkan diri daripada kesukaran dan cabaran yang ditempuhinya sebelum bertolak dari Makkah lagi.Kita juga boleh mendapat pengajaran daripada cabaran yang ditempuhi Rasulullah dan belajar cara baginda mengatasinya. 

Dalam peristiwa hijrah, Rasulullah mula bertolak dari rumahnya iaitu rumah Siti Khadijah. Dimana sebenarnya rumah Khadijah? Ia terletak di kawasan bukit Marwah tidak jauh dari pintu yang bernama Bab al Mudda'a. Pintu ini merupakan pintu masuk ke dalam kawasan Saie tapi bukan tempat permulaan bagi Saei. Tempat bermulanya Saei ialah Bukit Safa. 

Seterusnya Baginda Rasulullah s.a.w pergi ke kawasan Dar Al Nadwah.  Tempat ini boleh dianggap sebagai parlimen Quraisy kerana di sini orang Quraisy berbincang tentang strategi menggagalkan hijrah Rasulullah s.a.w.  Dalam perbincangan itu Iblis telah menyamar sebagai seorang tua terhormat dari oenduduk Najd. Abu Jahal telah mencadangkan agar seorang anak muda dari setiap kabilah dipilih untuk menikam Rasululah secara serentak. Cadangan Abu Jahal telah dipersetujui oleh semua ahli dalam parlimen tersebut termasuk iblis yang tidak menyetujui 2 cadangan sebelum itu.. 

Walaupun mereka telah merancang dengan teliti dan mengepung rumah Rasulullah , namun Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui. Malam itu Rasulullah berjaya juga keluar dari rumahnya dengan pertolngan Allah dengan membaca ayat Yasin:9  yang bermaksud:
" Dan Kami jadikan sekatan  dihadapan mereka, dan sekatan di belakang mereka, lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar)"


Dar al Nadwah ini terletak  tidak jauh dari di pintu no 51 dan ia dipanggil Bab Al Nadwah. Sewaktu kami pergi umrah dulu,kami tidak dapat pergi ke tempat ini kerana ia terletak dalam kawasan pembinaan perluasan masjid. 

Sumber:


  1. 1. Sirah Nabawiah s.a.w. -Safiyyu Al Rahman al Mubarakfuri                                                     (terjemahan YADIM)
  2. Bayu kerinduan di Bumi Haramain- Ust Ahmad
    Husni Abd Rahman

1 comment:

  1. Membaca semua cerita ni menyebabkan saya teringin sangat untuk ke Mekah untuk menjejaki Sejarah Rasulullah

    ReplyDelete

Popular Posts