Wednesday, October 1, 2014

Bahagian 3- SEJARAH MAQAM IBRAHIM


Ruginya kita apabila berada di masjidil haram kita tidak mengetahui tentang adanya sesuatu dari syurga berada di depan mata kita iaitu Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim. Meskipun ia tidak termasuk dalam rukun umrah, kedua duanya ialah sesuatu yang Allah turunkan dari syurga ke bumi ini dan Allah kekalkan kewujudannya hingga ke hari ini. Inilah bukti kekuasaan Allah dan bukti adanya syurga yang pernah didiami oleh Nabi Adam a.s.

Antara bukti batu-batu  ini berasal dari syurga ialah

Sabda Nabi SAW yang bermaksud," Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim merupakan dua biji batu daripada batu Syurga. Allah Swt telah menghilangkan cahaya pada kedua duanya. Jika tidak, pasti akan cerah menerangi segenap pelusuk timur dan barat."

(Sunan at Tarmizi no 877, Shahih Ibn Hibban, Al Ihsan 9/24)

Bagi yang belum pernah mengerjakan haji atau umrah mungkin mereka terkeliru dengan apakah sebenarnya Maqam Ibrahim.

'Makam dari aspek bahasa Arab bererti tempat berpijak. Makam Ibrahim ialah batu yang dibawa oleh Nabi Ismail a.s. untuk dijadikan tempat bapanya memijak ketika proses pembinaan Kaabah. 

Diriwayatkan oleh Said bin Jubair bahawasanya beliau berkata," Batu Makam Ibrahim ini, Allah Taala telah menjadikannya lembut dan ia sebagai rahmat." Oleh sebab itu, walaupun lama Nabi Ibrahim a.s. berpijak di atasnya, baginda tidak terasa sakit mahupun penat. Maka, disebabkan itu juga masih kekal kesan tenggelamnya tapak kaki Ibrahim a.s. sebagaimana yang dapat dilihat pada hari ini. 

Sungguh ajaib kerana di atas  batu inilah baginda membina Kaabah dengan tangannya sendiri daripada batu batu yang dihulurkan oleh Ismail a.s.  Walaupun tidak mempunyai ilmu pembinaan khusus, Nabi Ibrahim tdak memberi sebarang alasan tatkala diperintah Allah SWT untuk membina Kaabah. 

Syeikh Tahir al Kudi mencatatkan kesan tapak kaki di Makam Ibrahim sebenarnya sedalam 10 cm dan sebelah lain sedalam 9 cm. Panjangnya 22 cm  dan lebar 11 cm. 

Maka ini menunjukkan bahawa Nabi Ibrahim mempunyai ketinggian yang yang lebih kurang sama dengan kebanyakan lelaki pada zaman sekarang.'

Sumber:Ust Ahmad Husni Abd Rahman: Bayu Kerinduan di Bumi Haramain

Sesungguhnya Allah Maha  Berkuasa memerintahkan batu tersebut menjadi lembut agar kaki Nabi Ibrahim tidak terasa sakit sewaktu membina Masjidil Haram.  Dengan menyaksikan batu-batu tersebut, kita dapat menghayati betapa maha kuasanya Allah terhadap makhluk-makhluk di bumi ini. 

Makam Ibrahim pula antara tempat yang paling mustajabnya doa di Baitullah selain daripada Multazam, Mizab , Hijir Ismail, Bukit Safa dan Marwah.

Mohonlah keampunan Allah dan berdoalah kepada Allh kerana Dia Maha berkuasa mengampunkan dan memperkenankan doa-doa kita. Dia juga Maha Berkuasa menjadikan segala-galanya.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts