Tuesday, August 4, 2015

INFANCA- Antara logo halal yang terdapat di Amerika Syarikat

Biasanya adakah anda membelek belek bahan/isi kandungan dan logo halalnya sewaktu membeli makanan di pasaraya? Pernahkah anda melihat logo seperti disebelah selain daripada logo halal Jakim?

Pernah dengar tentang INFANCA? Antara produk INFANCA yang biasa saya nampak di Malaysia ialah french fries(kentang goreng) dan hash brown yang disejukbekukan. Cuba lihat label di belakang peket sejuk beku makanan tersebut. Sekiranya ia makanan yang diimport dari Amerika Syarikat dan untuk memastikan ia halal, antaranya ada logo INFANCA.

INFANCA bermaksud Islamic Food and Nutrition Council of North America. INFANCA ialah sebuah pertubuhan NGO Islam yang berpusat di Amerika Syarikat.Antara objektif INFANCA ialah memastikan makanan halal di perolehi dengan mudah, memperkenalkan maksud halal kepada syarikat makanan  dan institusi lain, mewujudkan kesedaran tentang perlunya produk  halal kepada pengguna dan menyelesaikan masalah kehalalan produk kepada pengguna.

Sewaktu keluar daripada sebuah Islamic Center di Amerika Syarikat baru baru ini kami ternampak beberapa majalah Halal Consumer diletakkan di bahagian pintu masuk bangunan tersebut. Rupa-rupanya Halal Consumer merupakan sebuah terbitan INFANCA. Majalah ini biasanya diberikan secara percuma di masjid atau Islamic Center di seluruh Amerika Syarikat.

Banyak juga maklumat yang boleh diperoleh daripada majalah ini. Selain daripada hal pemakanan yang sihat, pemakanan sunnah, kandungan bahan yang syubhah dalam produk diselitkan juga senarai syarikat di Amerika Syarikat dan Kanada yang telah mendapat sijil halal INFANCA. Alhamdulillah banyak juga makanan dan produk halal yang mudah didapati di pasaraya di sana seperti Krogers, Meijers dan Walmart. Malah makanan segera halal dan zabihah yang hanya perlu dipanaskan di microwave pun sudah ada dinegara ini tanpa perlu mengimportnya dari negara lain. INFANCA juga ialah badan yang diiktiraf oleh JAKIM.

Semoga kita dapat kita ambil iktibar dan pengetahuan daripada umat Islam di sana, yang walaupun mereka hanya minoriti dari segi ugama tapi usaha mereka terserlah dalam mengusahakan produk halal.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts