Friday, October 25, 2013

Hershey- Bukan Coklat tapi Sebuah Bandar

Di hadapan Chocolate World
Pernah dengar tentang cokat Hersheys.? Dulu coklat Hersheys tidak sepopular coklat Cadbury. Akhir- akhir ini coklat Hersheys semakin terkenal, terutama sekali Hersheys Kisses. Kali pertama aku kenali coklat Hersheys ialah semasa belajar di California dahulu. Namun aku bukanlah seorang penggemar coklat! 

Tak ramai yang tahu tentang kewujudan bandar Hershey di Amerika Syarikat walaupun kini ramai di Malaysia yang mengunyah coklat Hershey. Malah ramai yang pernah atau sedang menuntut di Amerika Syarikat pun  tidak tahu pun adanya bandar Hershey. 

Apa agaknya yang sedang kami lakukan di sini?

Aku sendiri sewaktu mengembara di Amerika Syarikat tidak pernah mendengar tentang bandar ini. Dengan takdir Allah, sewaktu  aku sedang melayari internet untuk merancang perjalanan kami di sana aku menemui satu tempat yang kelihatan menarik. Daripada situlah aku mendapat tahu tentang bandar Hershey ini. Biasanya perancangan tentang pengembaraan ini kami lakukan beberapa bulan sebelum kami bertolak. Maklumlah jika tersilap perancangan bermakna bertambahlah perbelanjaan kami. Bukan untuk seorang tapi untuk 6 orang!

Bandar Hershey ini terletak di Pennsylvania, salah sebuah negeri di Amerika Syarikat. Bandar yang mempunyai jolokan nama 'The Sweetest Place on Earth' ini di asaskan oleh Milton Hershey, pemilik syarikat Hershey sendiri. Satu yang menarik tentang bandar Hershey ini ialah ianya satu bandar yang biasa tapi replika coklat kelihatan di merata- rata tempat. Malah lampu jalannya banyak yang berbentuk Hershey kisses!
Di hadapan The Hershey Story Museum

Bandar Hersheys bukannya keseluruhannya taman tema.Terdapat beberapa buah museum, sekolah, taman bunga, perpustakaan, balai polis, balai bomba, hospital dan beberapa buah hotel di bandar ini . Sudah tentu kilang coklat Hershey juga terdapat di sini! Satu kelebihan bandar ini ialah ia mempunyai Hershey Park iaitu taman tema Hershey ,Chocolate World dan sebuah muzium yang dipanggil The Hershey Story. 

Ikuti pengembaraan kami seterusnya.
Ingin mengikuti pengembaraanku bersama keluarga di Amerika Syarikat?Klik di sini

No comments:

Post a Comment

Popular Posts