Tuesday, October 22, 2013

Aidil Adha - Perlunya Balik Kampung

 Melihat raut wajah ibuku dan bapa saudaraku yang sudah berusia sewaktu meraikan Aidil Adha baru- baru ini memberiku pelbagai kesedaran. Dalam usia sebegini sudah tentu mereka berasa sunyi dek kesibukan anak -anak yang berada jauh dari mereka. Kekangan kerja dan keluarga menyebabkan anak- anak susah hendak balik berjumpa mereka selalu.  Meskipun ibuku tidak pernah menyuarakan isi hatinya tapi satu frasa ' tak ada mood' yang dikeluarkan oleh pakcikku sudah cukup memberi kami 'clue'  bahawa golongan usia sebegini  sedang mengalami  kesunyian yang mendalam. 

Aidil Adha merupakan antara dua hari perayaan yang terpenting bagi umat Islam. Kita tak menafikan Aidilfitri disambut begitu meriah di negara kita. Tapi usah kita lupa, Aidil Adha juga perayaan yang penting bagi kita. Bagi si ibu atau si bapa yang anak-anaknya sudah meningkat dewasa dan berkeluarga, dua perayaan inilah  peluang bagi mereka berkumpul sebagai satu keluarga secara  beramai- ramai. Hari perayaan ini jugalah digunakan untuk ziarah- menziarahi di kalangan sanak saudara. 

Namun senario ini semakin berubah. Duduk berkumpul sebagai satu keluarga bukannya perkara utama semasa perayaan. Apa lagi aktiviti masak memasak atau mengemas rumah di kampung dianggap perkara yang membebankan.  Ziarah menziarahi sanak saudara di anggap satu perkara yang melecehkan. Lebih baik buka computer, I pad atau smart phone untuk melayari internet atau berchatting sesama kawan.

Rasulullah saw bersabda:  Sesiapa yang menziarahi saudaranyanya yang sakit atau mengunjungi saudaranya semata mata kerana Allah, maka malaikat akan membuat seruan bahawa kamu bertuah dan angkah langkah kamu membawa keberkatan dan kamu telah menyediakan sebuah mahligai dalam syurga." Riwayat al Tarmizi

Itu dari segi menzarahi sahabat atau saudara mara. Apatah lagi menziarahi ibu dan bapa, sudah tentu pahalanya berganda. 
Mungkin kita punya pelbagai alasan untuk tidak dapat balik kampung. Tapi eloklah kita pertimbang yang mana lebih diberatkan. Sekiranya kita punya anak- anak yang bersekoah, bagi saya tidak ada salahnya anak kita ponteng sehari dua jika mereka tidak terlibat dengan peeriksaan yang utama. Ini pandanganku sebagai seorang bekas guru. 

Jika kita tidak mempunyai tugas yang penting sehari dua selepas hari raya, eloklah diambil cuti. Hari Raya Aidil Adha merupakan perayaan hasil daripada pengorbanan kita, Oleh itu anak- anak berkorbanlah demi ibu bapa anda yang sentasa menunggu kepulangan anda di kampung. InsyaAllah pengorbanan anda akan diberi pahala berganda kerana anda berkorban tenaga dan wang  demi ibubapa tercinta. Jangan biarkan ibubapa tertunggu - tunggu kepulangan anda dan jangan biarkan mereka kecewa terutama di hari perayaan.

1 comment:

  1. as'salam..boleh kongsi pengalaman x pasal pembedahan tulang belakang yang awak jalankan..sebab saya pun ada masaalah tulang belakang..boleh email kpd saya KamarulHafis.Kusnin@Halliburton.com terimakasih..

    ReplyDelete

Popular Posts