Monday, October 7, 2013

Dubuque- Satu Bandar Tiga Negeri


Dubuque? Pelik bunyinya.Tidak ramai yang tahu tentang bandar  ini, Lebih- lebih  lagi orang Malaysia.  Yang pernah atau biasa mereka  dengar ialah  Albuqurque, laksamana Portugis yang pernah cuba menghancurkan kesultanan Melayu Melaka dahulu. 

Bandar ini tidaklah sebesar Chicago, New York ataupun Los Angeles tapi yang menarik ialah ianya satu bandar  di tiga buah negeri. Dubuque sebenarnya sebuah bandar yang terletak di sempadan tiga negeri iaitu Iowa, Wisconsin dan Illinois.Jadi kita boleh berada di 3 buah negeri dalam masa beberapa minit saja.

Menarik juga ialah  sempadan Wisconsin dan Iowa di bandar ini  dipisahkan oleh sungai Misissippi, sungai keempat terpanjang di dunia dan juga kesepuluh terbesar di dunia. Ia  mengalir dari Kanada hinggalah ke Teluk Mexico. Sungai ini mengalir melalui 10 buah negeri !Negeri negeri tersebut ialah  Wisconsin, Iowa, Minnesota, Illinois, Missouri, Kentucky. Tennessee, Arkansas, Mississippi dan Louisiana. Cuba bayangkan jika kita menyusuri sungai ini sampai ke selatan  sudah tentu kita boleh sampai ke 10 buah negeri tersebut. Namun rasanya keselamatan lebih terjamin dan perjlanan tentu lebih cepat dan selesa  sekiranya kita menggunakan lebuhraya sahaja.

Sebenarnya hajat kami ialah hendak melihat panorama  tri state ini  dari sebuah puncak bukit. Namun, disebabkan  keletihan akibat selalu  dalam pengembaraan, aku tak berkesempatan untuk mencari tempat tersebut. Akibatnya kami tersesat ke sebuah taman 'Eagle Point Park' di Iowa. Taman ini terletak di atas sebuah bukit yang  menghadap  Sungai Mississippi.

Taman ini agak besar dan dibahagikan keada beberapa bahagian. Kami memilih untuk makan tengahari disini setelah difikirkan tempat ini sangat sesuai untuk berkelah. Tempat yang kami pilih ini menghadap ke sebuah empangan yang dibina merentasi Sungai Mississippi. Panorama di sini antara yang terindah bagi melihat sungai yang luas ini. Alhamdulillah.  

Demikanlah Allah jadikan sungai sebagai sumber air dan juga sumber tenaga bagi orang- orang yang berfikir. 
" Dan Dialah yang melebarkan bumi dan dijadikan di atasnya gunung- ganang dan sungai- sungai."
Ar Ra'd:3

No comments:

Post a Comment

Popular Posts