Tuesday, March 14, 2017

Seorang Berkulit hitam....seorang muslim

Terasa lama tidak menonton video. Kali terakhir menonton bersama anak-anak. Video " Bug's Life" kalau tak silap. Video yang baru saya pinjam daripada seorang sahabat ini agak istimewa. Di Malaysia mungkin jarang orang akan meminjam atau membeli video sejarah atau autobiografi sebegini. Tambahan lagi video ini bukannya berkenaan orang Malaysia mahupun berlaku di sini. Video ini ialah berkenaan  Malcolm X.

"Saya ialah seorang muslim dan akan selamanya menjadi seorang Muslim. Agama saya ialah Islam.
Saya bukan seorang rasis dalam bentuk apa sekali pun.  Saya tidak mempercayai diskriminasi atau pengasingan(segregation). Saya mempercayai Islam. Saya seorang muslim dan tidak ada apa-apa kesalahan menjadi seorang Islam, tiada apa-apa kesalahan dalam agama Islam. Agama ini mengajar kita mempercayai Allah ialah tuhan kita. ........"
Sumber: http://www.malcolm-x.org/islam.htm

Itulah antara ucapan Malcolm X, seorang pejuang kulit hitam yang telah berjaya  menarik lebih 30 000 orang menjadi pengikutnya sebagai orang-orang Islam berkulit hitam di Amerika Syarikat.

Mungkin di Malaysia tidak ramai yang mengenalinya. Yang kita tahu ialah orang berkulit hitam semakin ramai berada di negara kita. Mereka mungkin dari Nigeria, Sudan atau pun Somalia. Sering juga kita memandang rendah terhadap mereka yang berkulit hitam ini. Maklumlah apa yang disiarkan di media, penyalahgunaan dadah mahupun kegiatan yang tidak bermoral sering dikaitkan dengan mereka.

Namun apabila berada di Amerika Syarikat, janganlah terkejut dengan kehadiran begitu ramai orang-orang berkulit hitam ini. Mereka ini tampil dengan pelbagai  watak dan peranan yang begitu berbeza sekali daripada apa yang kita perhatikan di negara kita. Malah bangsa berkulit hitam sendiri sudah pernah menjadi presiden yang disegani dan disukai oleh rakyat Amerika Syarikat.

Perjuangan bangsa kulit hitam di Amerika Syarikat sudah begitu lama. Bangsa mereka dahulunya dibawa dari Afrika sebagai hamba. Perlu diingatkan kisah penghambaan ini wujud di merata-rata tempat  di dunia termasuklah di tanah Arab dan negara kita. Oleh itu saya tak akan bincangkan topik penghambaan di sini.

Terus terang saya  mengaku nama Malcolm X ini lebih saya kenali sewaktu saya mengembara bersama keluarga di Amerika Syarikat dan bukan sewaktu saya belajar di sana tahun 1980an dahulu. Nama pejuang kulit hitam yang lebih dikenali di Amerika syarikat ialah Martin Luther King. Tugu peringatan Martin Luther King juga terdapat di National Mall,Washington DC. National Mall ialah sebuah taman yang besar yang dibina berdasarkan sejarah Amerika Syarikat. Namun Malcolm X diingati di sebuah muzium Islam yang kecil, di Washington DC atas usaha orang Islam berkulit hitam sendiri . Pernah ke anda yang melancong atau belajar di Amerika Syarikat berkunjung ke muzium ini?
Bersambung.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts