Tuesday, March 21, 2017

Malcolm X- Daripada Nation Of Islam Kepada Iktikad Sunni

Melangkah masuk ke dalam bangunan kecil ini membawa kita menyulusuri sejarah kedatangan orang Islam ke bumi Amerika Syarikat. Ramai daripada kita hanya tahu Amerika Syarikat ialah negara barat, negara orang Yahudi. Namun ramai yang tidak tahu Islam telah hadir di bumi Amerika ini 500 tahun sebelum Columbus datang ke sini  lagi yakni sebelum abad ke 2. Orang Islam yang pertama mendarat di bumi Red Indian ini ialah Estevanico (a.k.a Mustafa Zemmouri, seorang hamba dari Morocco yang belayar dan mendarat di Florida bersama tuannnya. Namun Islam kurang menyerlah  di bumi 'Land Of Opportunity' ini sehinggalah kaum berkulit hitam bangkit beramai-ramai memeluk agama Islam. Salah seorang ketua yang paling berpengaruh ialah Malcolm X.

Berbalik saya ke cerita Malcom X
1952....
Semuanya berlaku begitu pantas. Malcolm berubah menjadi seorang islam yang berwatak begitu berbeza sekali daraiada sebelum dia masuk penjara. Islam dan penjara, akidah dan suasana  yang membolehkan ia meluangkan masa untuk bertafakkur tentang matlamat hidup. Malcolm banyakkan menghabiskan masanya membaca buku tentang keagamaan dan Nation Of Islam. Perwatakannya juga berubah  menjadi seorang yang lebih baik dan santun. Akhirnya Malcolm dibebaskan hanya 7 tahun selepas dipenjarakan.
1963..
Sikap berkaliber Malcolm


berjaya menarik puluhan ribu orang ke arah Nation Of Islam. Ceramahnya dihadiri  beribu ribu orang  berkulit hitam. Suasana Seolah-olah satunpesta namun ia  satu ceramah agama dan motivasi. Menaikkan semangat or ang berkult hitam yang sekian lama tertindas dan dipaksa ditikarkan agama asal mereka.

1964.....
Allah telah memberi hidayah kepada hambanya. Sedikit demi sedikit Malcolm mula sedar tentang wujudnya kesalahan pengangan kumpulan Nation Of Islam terutama sekali tentang ketuanya dan idolanya, Elijah Mohamad. Malcolm bertindak keluar daripada kumpulan ini dan menubuhkan kumpulan Muslim Mosque, Inc.  Pergeseran juga berlaku antara Malcolm dan Elijah serta orang- orang kanan Elijah.

Malcolm mengamabil  iktikad ahli sunnah wal jaamaah sebagai pegangannnya. Tak lama selepas itu. Allah  telah menjemputnya sebagai tetamu di Baitullah. Pernah sewaktu berada di sana, dia telah menulis surat kepada rakannya yang berada di New York. Antara kandungan suratnya:
"Belum pernah saya saksikan layanan yang sebegitu iklhas dan semangat persaudaraan yang diamalkan oleh orang daripada pelbagai warna dan bangsa sebagaimana wujudnya di sini, Tanah Suci ini, tempat tinggal Nabi Ibrahim, Muhammad dan lain-lain Nabi dalam kitab-kitab suci. ....

Terdapat puluhan ribu jemaah haji dari segala pelusuk dunia. Mereka terdiri daripada pelbagai warna kulit, daripada yang bermata biru, rambut putih hingga ke yang berkulit hitam orang Afrika. Akan tetapi kami menjalankan ibadah yang sama, memperlihatkan semangat penyatuan dan persaudaraan, satu pengalaman yang tak pernah saya percayai boleh wujud di Amerika antara golongan berkulit putih dan tidak berkulit putih.
Daripada sini saya perhatikan, mungkin sekiranya bangsa berkulit putih dapat menerima Tuhan itu Satu, mungkin juga mereka dapat menerima secara realiti manusia itu satu, dan menghentikan mengelak dan mencedera yang lain, daripada bangsa yang berlainan warna kulit daripada mereka....."

1965...
Allah telah menentukan hamba Nya yang mempunyai pengikut puluhan ribu ini hidupnya singkat. Pada umur 39 tahun,  Haji Malik Shabbazz  (nama Islam Malcolm X) ditembak mati  sewaktu berceramah di Manhattan’s Audubon Ballroom.Isteri dan anak- anaknya ketika itu berada di hadapannya, menyaksikan peristiwa yang sangat mengerikan dan traumatik itu. Perjalanan hidup duniawi Malik Shabbazz terhenti ketika itu. 4 orang anak perempuannya menjadi anak-anak yatim.Tak lama kemudian anak kembarnya lahir tanpa ayah di sisi mereka. إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

Namun, apa yang dibawa oleh Malcolm X ini telah memberi kesan yang besar kepada orang berkulit hitam di Amerika Syarikat. Anak Elijah, Warith Deen Muhammad  bertindak keluar daripada kumpulan Nation Of Islam selepas bapanya meninggal dunia. Clara Muhammad ialah ibu Warith Deen Muhammad. Ibunya pernah menubuhkan beberapa sekolah, antaranya ialah sekolah untuk kaum wanita berkulit hitam. Warith Deen kemudiannya telah menubuhkan sekolah Islam mengikut pegangan ahli sunnah wal Jamaah dan menamakan sekolah-sekolah tersebut berdasarkan nama ibunya. Bangunan 'America's Islamic Heritage Museum' ialah bangunan bekas sekolah Clara Muhammad.

Warith Deen juga telah meninggal dunia. Pengikutnya menyambung usaha-usaha Warith Deen dalam menegakkan iktikad ahli sunnah wal jamaah (sunni) dalam kalangan bangsa berkulit hitam di sana.  Perjuangan mereka  masih panjang di bumi Amerika Syarikat ini. Namun Islam telah berjaya menyatukan dan mengembalikan mereka kepada agama fitrah, agama asal mereka.

 https://noorslist.wordpress.com/tag/dr-youssef-mroueh/
 http://malcolmx.com/biography/
http://islam.uga.edu/malcomx.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Inna_Lillahi_wa_inna_ilaihi_raji%27un

No comments:

Post a Comment

Popular Posts