Tuesday, March 1, 2016

Aplikasi Scan Halal- Mudah Tapi Rujuk Juga Pada Senarai Halal

Apabila kita menggunakan scan halal, ada beberapa perkara yang mungkin membuat anda tertanya-tanya. Kenapa makanan ini boleh dimakan manakala makanan yang lain tidak. Apabila di nyatakan 'You can use this product', boleh lah kita anggap ia halal di makan atau digunakan. Apabila tertera 'You're avoiding this product' ini bermaksud produk itu haram dimakan atau digunakan. Manakala 'Unknown verification pending' ini bermakna produk itu perlu diselidik lebih lanjut lagi tentang status kehalalnya. Bahan kandungan (ingredients ) yang mungkin diragui ialah yang bergaris merah. Manakala yang bergaris hijau sudah dipastikan status kehalalannya. Antara bahan yang biasanya digariskan hijau atau merah termasuklah
  1. Whey- di scan halal ini hanya diletakkan kita boleh menggunakan/ memakan produk ini kerana ia dibuat daripada susu lembu. Dalam laman web Muslim Consumer Group, persoalan tentang whey diterangkan dengan agak panjang lebar. Secara kesimpulan daripada perbincangan dalam laman web ini, whey ini halal sekiranya  produk ini bertanda halal atau kosher. Sekiranya produk yang mempunyai bahan whey ini tiada simbol kosher atau halal, status kehalalan produk ini diragui.
  2. Enzymes- enzymes boleh didapati daripada tumbuhan dan juga binatang. Sekiranya tertera 'microbial enzymes',  bahan in diambil daripada sumber bijirin, tumbuhan ataupun yis.
  3. Niacin- bahan ini boleh bersumberkan daripada bijirin, tumbuhan ataupun daging. Sekiranya tidak dinyatakan sumber niacin ini, elok dijauhkan sebab ia mungkin bersumberkan binatang.
  4. Riboflavin- sama seperti niacin, riboflavin mungkin bersumber daripada bijirin, tumbuhan atau hati  binatang. Sekiranya di scan halal disahkan ia bersumberkan binatang,ia boleh di statuskan sebagai tidak halal.(sekiranya tiada simbol halal atau kosher)
  5. Natural flavor- ramai orang Malaysia beranggapan, sekiranya satu-satu produk itu bersumberkan bahan semulajadi, sumber produk ini semestinya daripada tumbuhan. Di Amerika Syarikat 'natural flavor' boleh bersumberkan  bijirin, tumbuhan mahupun binatang. Natural flavor yang berstatus kosher tidak bermakna ia halal sebab alkohol mungkin digunakan sebagai pelarut dalam prosesnya. Oleh itu kosher natural flavor tidak dianggap halal. Sekiranya natural flavor itu hanya melibatkan bahan mentah tumbuhan barulah orang Islam dibenarkan makan.(bahan mentah daripada daging halal jarang dinyatakan pada produk am kecuali yang bersimbol halal)
  6. Vanilla extract - vanilla in biasanya diproses bersama 35% alcohol. Oleh itu statusnya tidak halal. Walau bagaimanapun 100% pure vanilla beans statusnya halal. Vanillin alah sejenis perisa yang dibuat daripada tumbuhan atau diproses secara sintetik.Oleh itu vanillin halal di makan.







Banyak lagi tentang kandungan bahan-bahan ini yang perlu kita pelajari. Apa yang menguntungkan dengan adanya senarai halal ini dan juga scan halal kita akan mempelajari lebih banyak tentang nama-nama bahan ini  dan peka tentang kandungan makanan yang halal atau tidak untuk dimakan.

Jika di Malaysia ramai daripada kita kurang mengambil tahu tentang status kehalalan satu-satu produk dan banyak begantung kepada Jakim, di luar negara kita perlu tahu bermacam-macam perkataan yang pelik yang berkaitan bahan kandungan dan berusaha untuk mendapat barang yang halal untuk dimakan dan di guna. Insha Allah semua usaha kita ini mendapat balasan di akhirat kelak.

Bagaimana? Sudah cuba aplikasi scan halal ini? Silakan cuba.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts