Friday, June 21, 2013

Jika Ditimpa Musibah, Suluh Diri Kita Dengan Suluhan Nabawi.

Teladani Rasulullah saw dalam menghadapi ujian yang berat dalam hidup baginda kemudian suluh akan diri kita dengan suluhan nabawi.

Rasulullah saw pernah dicampak kotoran ke atas kepala Baginda, dibaling batu hingga luka, muka dan kakinya serta patah giginya, dipulaukan sehingga terpaksa memakan daun- daun kering, diusir dari Makkah, kampung halamannya, isterinya difitnah, dibunuh empat puuh sahabatnya dalam perjaanan berdakwah, kematian anak- anaknya, dihimpit kelaparan sehingga terpaksa mengikat perut, dituduh sebagai gila serta ahli sihir dan sebagainya.

Apabila ditimpa musibah, amalkan mengucapkan "Inna lillahi wainna ilaihi raji'un" yang bermaksud: 'Sesungguhnya kita adalah milik Allah dan sesungguhnya kepadaNya kita akan kembali."

Ia adalah doa yang akan dapat meredakan kesedihan kita dengan mengakui qadak dan qadar daripada Allah swt.

Selain itu ucapkan doa yang bermaksud," Ya Allah ya Tuhanku, berikanlah ganjaran terhadap musibah yang aku lalui dan gantikan bagiku dengan sesuatu yang lebih baik daripadanya,"

Orang yang menyedari hakikat dunia sebagai ujan, dia akan terus berusaha kerana dia memiliki dua unsur motivasi dalam dirinya. Pertama, dia tahu bahawa hidup adalah ujan. Kedua dia tahu bahawa apa saja yang dilakukannya akan mendapat ganjaran walaupun gagal di dunia, tetap memperoleh ganjaran di akhirat.

Ust Mohd Sukki Othman solusi isu 21

No comments:

Post a Comment

Popular Posts