Friday, June 14, 2013

Sultan Muhammad Al Fatih- Selepas Kemenangan Kota Konstantinople


Sebahagian Kota Konstantinople
Source:en.wikipedia.org
 
Sultan Muhammad Al Fatih melangkah masuk ke dalam kota Konstantinople melalui pintu Edirne, pintu yang mula -mula sekali berjaya di buka oleh tentera Islam dalam peperangan menentang Raja Constantine. Sebaik sahaja menjejak kaki ke dalam kota, baginda terus sujud syukur lalu berdoa, " Kami bersyukur kepadamu Tuhan. Jadikanlah kota ini kota Islam keseluruhannya. Ramai syuhada yang terkorban bagi merebut kota ini. Tempatkanlah mereka di syurga dan ampunkanlah dosa- dosa kami yang masih hidup."

Selesai menguruskan tawanan perang, Sultan Muhammad membuat pengumuman. " Mulai hari ini kota Konstantinople bertukar nama kepada Istanbul atau Islam seluruhnya."

Sultan Muhammad membebaskan semua tahanan perang. Baginda berpesan kepada tenteranya supaya berkelakuan baik dan jangan menganiaya penduduk Istanbul.


Aya Sophia yang kini ditukarkan menjadi
sebuah muzium
Source:www.gogobot.com
Bahagian dalam Aya Sophia
Source:www.griffith.edu.au
 
Seterusnya mereka bergotong royong membersihkam gereja Aya Sophia. Semua patung dan salib yang ada di dalamnya diturunkan. Menjelang tengahari, Aya Sophia bertukar wajah dari sebuah gereja kepada sebuah masjid.
sumber: Muhammad Al Fateh- Abd Latip Talib

No comments:

Post a Comment

Popular Posts