Tuesday, June 11, 2013

Islamic Heritage Museum, Washington DC- Usaha Dakwah Orang Islam Yang Patut di Puji.


Islamic Heritage Museum, Washington DC
Assalamualaikum" ucap seorang black American kepada kami sebaik sahaja kami tiba di perkarangan Islamic Heritage Museum tak jauh dari pusat  bandaraya Wasington Dc ini. Dengan senyuman kami menjawab salamnya, penyambung ukhuwah sesama muslim. Suami dan anak lelakiku  segera menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan beliau. 

Oleh kerana kedatangan kami ini tidak diberitahu lebih awal, orang yang terlibat untuk memberi penerangan di situ tidak dapat menghadirkan diri. Hanya penjaga dan peniaga gerai saja yang kelihatan. Maklumlah muzium ini terletak bukan di kawasan mewah. Kawasan ini kawasan blacks dan kebanyakan blacks hanya berpendapatan sederhana. Oleh itu kewangan bagi pengurusan muzium dan kemudahannya  agak terhad. Mengikut perangkaan terkini,  bilangan blacks yang memeluk agama Islam lebih kurang  64peratus berbanding golongan berkulit putih iaitu lebih 20 peratus. Oleh itu lebih ramai orang berkulit hitam yang beragama Islam berbanding orang berkulit putih.

Sebenarnya muzium ini hanyalah sebuah bangunan setingkat yang dari luar kelihatan agak kecil. Namun sebaik sahaja kami masuk ia dipenuhi dengan informasi yang sangat banyak dan berguna tentang sejarah kedatangan islam ke benua Amerika Utara.

Gambar di Mecca, Indiana dimana terdapatnya
batu nisan orang Islam di sana
Di bahagian hadapan muzium  terdapat gambar dan bukti Islam telah sampai ke benua ini sejak tahun 1527. Cara Islam dikatakan sampai ke sini ialah melalui penghambaan. Mengikut sejarah, seorang  berkulit hitam dari Morocco iaitu Estevanico telah ditangkap dan dijadikan hamba setelah tempatnya dijajah. Beliau bersama tuannya telah mengembara ke benua Amerika dan mendarat di Florida, Amerika Syarikat. Walaupun dikatakan beliau telah memeluk agama Kristian, ramai alim ulama percaya dia masih mengamalkan Islam sehingga belau meninggal dunia.

Zaman dahulu kaum Afrika telah ditangkap dan di jadikan hamba oleh orang berkulit putih. Perbincangan tentang bagaimana orang Afrika  dijadikan hamba tidak akan dibincangkan disini kerana apa yang ditekankan ialah bagaimana Islam sampai dan berkembang di benua ini. Walaubagaimanapun apa yang berlaku  sudah tentu mempunyai  hikmah tersendiri.








Bilal, penjaga muzium ini memberitahu kami sebahagian penyelidikan yang mereka buat adalah berdasarkan nama tempat di Amerika Syarikat  yang tampak ada unsur keislaman. Misalnya di Indiana terdapat sebuah tempat bernama  Mecca(Mekah). Setelah diselidik rupa- rupanya terdapat orang Islam di sini berdasarkan nama dan tulisan Lailahaillallah Muhammad Rasulullah tertera pada beberapa buah batu nisan yang terdapat di sebuah perkuburan di sana.

Bergambar di hadapan replika besar Setem Eid Greetings yang
yang dikeluarkan oleh US Postal Service

Muzium ini terbahagi kepada beberapa bahagian mengikut pembahagian abad, (kalau tak silap) yang  menunjukkan perkembangan Islam di sana. Misalnya pada bulan November tahun 2000 United States Postal Service, Amerika  Syarikat telah mula mengiktiraf Islam sebagai salah satu agama di negara mereka apabila setem Eidul Fitr dicetak semasa bulan Ramadhan dan Syawal. 

Juga pada bahagian ini dipamerkan gambar- gambar orang Islam Amerika  yang memegang  jawatan tinggi dalam pentadbiran Amerika Syarikat, askar, perniagaan dan lain- lain.  

Sesungguhnya kami berbangga melihat  orang Islam semakin diterima dalam kalangan rakyat Amerika. Kemungkinan besar inilah  hasil dakwah dan keperibadian orang Islam sendiri  di sana.



Melangkah keluar dari muzium ini memberi keazaman yang kuat  bagi kami sekeluarga untuk terus berdakwah tanpa mengira kaum. Orang  Islam di sini telah berusaha menunjukkan bahawa Islam itu agama yang  cintakan keamanan disebalik peristiwa 9/11 dan yang terkini peristiwa Boston Marathon 2013.

Ajaib sungguh kerja dakwah.

Ada manusia yang boleh tersentuh dan beriman kepada Allah dalam tempoh yang singkat. Ada manusia yang memerlukan masa yang lebih panjang

Allah memiliki semua hati makhlukNya dan memilih sesiapa yang Dia kehendaki untuk beriman.

Tanggungjawab kita hanyalah menyebarkan agama Allah serta memanafaatkan segala kesempatan yang ada. Berkemungkinan, berdasarkan usaha dakwah kita itu, mad'u akan menimbangkan dan memberikan kesan di hatinya, biarpun bukan sekarang.

Kerja dakwah tidak boleh mengharapkan kesan serta merta. Apa yang penting, kita perlu membuatkan komuniti non Muslim ini memahami isi ajaran Islam secara tepat dan jelas.

Mohd Al Adib Samuri - Solusi isu 39


No comments:

Post a Comment

Popular Posts