Monday, February 13, 2012

Salah Satu Bukti Kebenaran Nabi Muhammad

Antara bukti yang menunjukkan kebenaran Nabi Muhammad adalah ramalan-ramalan yang terdapat dalam Al Quran dan sunnah yang disampaikan oleh beliau yang kemudiannya menjadi kenyataan.

worldatlas.com
Ramalan keempat: Penemuan Jasad Firaun
Surah Yunus ayat 90- 92
"Dan kami memungkinkan Bani israil menyeberangi laut, lalu mereka diikuti oleh Firaun serta bala tenteranya kerana hendak menganiaya dan menindas mereka; sehingga apabila Firaun hampir tenggelam, dia pun berkata,  'Aku naik saksi,tidak ada tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani israil dan aku termasuk dalam golongan yang menyerah diri pada Allah.'
Apakah sekarang baru kamu hendak percaya sedangkan kamu derhaka sejak dahulu? Pada hari ini, Kami selamatkan badanmu supaya ia menjadi pelajaran kepada orang- orang yang datang selepasmu. Sesungguhnya ramai manusia lalai daripada tanda tanda kekuasn Kami."

Sejarah menunjukkan Firaun tenggelam dan mati lemas di Laut Qulzum, di kawasan laut Merah. Penemuan mayat Firaun Merneptah berlaku pada tahun 1898 di Mesir oleh seorang pakar arkeologi bernama Loret. Pada tahun 1975, kajian yang lebih  terperinci dilakukan oleh Dr Maurice Bucaille dan beberapa orang ahli sains yang lain dengan menggunakan teknik, pemeriksaan dalaman atau endoskopi dan x ray terutama pada bahagian dada dan perut mumia. Pemeriksaan ini dilakukan Kaherah.


Hasil hasil kajian menunjukkan Firaun Merneptah inilah yang mengejar Nabi Musa dan Bani Israelsebelum dia sendiri mati lemas di lautan. Pada tahun 1976, Pihak berwajib Mesir telah bersetuju menghantar mumia itu ke Perancis untuk dirawat.

Sumber: Bukti- Bukti Sains & Sejarah Kerasulan Muhammad- Dr Danial Zainal Abidin.


Penemuan ini membuktikan bahawa apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad dalam ayat AlQuran ini berkenaan mayat Firaun ini adalah benar. Semoga bertambah keyakinan kita tentang ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts