Tuesday, November 15, 2011

Siapakah Uwais Al Qarni- Seorang Yang Terkenal di Kalangan Penghuni Langit


Pernah mendengar nama  Uwais Al Qarni? Beliau  merupakan seorang pemuda Yaman yang memeluk Islam semasa hayat Nabi Muhammad saw. Walaubagaimanapun beliau tidak pernah berjumpa dengan baginda saw.  Namun beliau seorang yang sangat istimewa bagi penghuni di langit. Ingin tahu kenapa? Ikuti kisahnya di sini.


Uwais ialah seorang pengembala kambing dengan upah yang sangat sederhana, hanya cukup untuk menampung keperluan seharian. Kesibukan sebagai pengembala kambing dan menjaga ibunya yang lumpuh dan buta, tidak menjejaskan ibadahnya. Dia berpuasa pada siang hari dan qiyam bermunajat pada sebelah malam.

Ramai daripada kalangan keluarganya yang telah memeluk islam berhijrah ke Madinah untuk menyatakan baiah setia kepada Nabi Muhammad saw. Sedih hatinya namun dia tak mampu untuk pergi ke sana. Lebih lebih lagi dia perlu menjaga ibunya. 

Suatu hari dia memohon kebenaran ibunya untuk menziarahi Nabi di Madinah. 
Setibanya di Madinah, dia pergi ke rumah Aisyah. Aisyahmemberitahu baginda tiada di rumah kerana berada di medan perang.  Oleh kerana teringatkan ibunya, dia mengambil keputusan untuk tidak  tunggu lama. Lalu dia memohon izin pulang ke Yaman dan meminta Aisyah mengirimkan salamnya pada Rasulullah. 

Setelah Nabi pulang Aisyah terus memberitahu tentang salam daripada Uwais Al Qarni. Walaupun baginda tidak pernah berjumpa dengan Uwais, baginda memberitahunya  Uwais ialah anak yang taat kepada ibunya dan sangat terkenal di langit. Ketika itu Saidina Umar dan Ali berada di situ. Lantxt-align: -webkit-auto;">Sumber: Ust. Zahazan Mohamed: Solusi Isu 37

No comments:

Post a Comment

Popular Posts