Wednesday, July 27, 2011

Tempat Istimewa bagi Orang Islam- Dearborn, Michigan

"You know, there is one high school where 90% of its populations are Muslims. And they are famous for their football team. Each time when there's a match, they will first pray before they begin. And if it had to be held during the month of Ramadhan where the game started late in the afternoon, the referee will stopped for a while to enable the muslim players to break the fast," kata Fawwaz yang kami temui di Islamic institute, Dearborn.
Dearborn...satu nama yang mungkin agak asing bagi orang  di Malaysia. Sebenarnya kawasan  ini sangat istimewa bagi orang Islam di USA. Sekiranya di Malaysia atau tempat tempat lain di dunia terdapat satu kawasan tertentu yang dinamakan Chinatown disini bolehlah dikatakan sebagai muslim town kerana terdapat begitu ramai orang Islam di sini. Apa yang istimewanya Dearborn ini?

Pertama,  ia mempunyai masjid yang terbesar di Amerika Syarikat. Bilangan muslim yang ramai sudah pasti memerlukan masjid yang besar untuk menunaikan solat (meskipun boleh dilakukan ditanah lapang) terutama sekali solat jumaat dan hari raya. Masjid ini mempunyai tidak kurang dari 4 dewan yang besar bagi menjalankan majlis- majlis tertentu dan sebuah sekolah agama bersebelahan dengannya.

Kedua, oleh kerana  bilangan orang islam yang sangat ramai, sebuah kolej islam di bangunkan bagi pelajar lepasan high school di sana. Menurut Fawwaz  kolej ini memberi ruang kepada pelajar lepasan high school untuk meneruskan pelajaran dalam suasana islamik dan mengikuti pelajaran islam. 

Siapa sebenarnya Fawwaz? Untuk mengetahuinya bolehlah anda rujuk kepada pengembaraan saya bersama keluarga di usa.sila klik di sini.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts