Wednesday, January 6, 2016

Langkah-langkah Mudah Membeli Makanan dan Produk Halal di Amerika Syarikat

Masih Keliru tentang pemilihan makanan halal di Amerika Syarikat? Mungkin langkah-langkah ini boleh membantu anda.

Semasa sampai di 'grocery store'( ingat di sana supermarket berlainan daripada grocery store)

  1. Lihat barangan kosher samada bertanda Circle K atau Circle U. Bukan semua tempat mempunyai banyak barangan kosher yang banyak. Ini bergantung kepada permintaan semasa.di tempat tersebut.
  2.  Sekiranya ada label kosher, lihat kandungannya dan elakkan mengambil produk yang mengandungi bahan yang dilarang oleh Islam seperti alkohol, kosher gelatine, L cysteine dan sebagainya (telah saya bincangkan sebelum ini)
  3. Sekiranya tiada barangan yang dilarang dalam produk tersebut, insha Allah barang ini halal.
  4. Sekiranya tiada label kosher, bolehlah anda melihat senarai bahan kandungan pada bungkusan makanan atau barang yang anda ingin beli. Senarai yang terdapat dalam 'Halal Shopper's Quick Reference Guide  boleh membantu anda dengan cepat dan mudah. Sebenarnya lebih menjimatkan masa anda membeli barangan yang sedikit bahan kandungannya. Mana tahu silap-silap terbeli pula barangan yang mengandungi bahan yang terlarang.
  5. Sekiranya ada bahan kandungan yang anda tak pasti, seboleh-bolehnya elakkan membelinya. Bahan- bahan seperti sabun, pencuci muka dan kosmetik mempunyai banyak kandungan yang dinyatakan dalam istilah kimia. Biasanya senarai barangan halal yang terdapat dalam Muslim Consumer group boleh membantu anda memilih barangan tersebut. Bagi kita orang Malaysia lebih mudah membawa barangan kosmetik, sabun dan sebagainya daripada Malaysia saja sebab banyak barangan tersebut di Malaysia sudahpun berlabel halal Jakim.

Biasanya sebelum membeli belah, kita sudah merancang membeli beberapa barangan khususnya barangan harian am seperti roti, susu, dan biskut. Untuk menjimatkan masa adalah lebih mudah kita merujuk kepada senarai barangan halal yang terdapat dalam Muslim Consumer Group sebelum keluar membeli belah lagi.
 
Sekiranya ada lagi produk masih anda kurang pasti bahan kandungannya, bolehlah anda menanyakan soalan kepada pertubuhan-pertubuhan yang bertanggungjawab dalam makanan halal di Amerika Syarikat contohnya Muslim Consumer Group dan Ifanca. 

Semoga pencarian anda mencari barangan halal lebih mudah dan  diberkati Allah

No comments:

Post a Comment

Popular Posts