Friday, September 18, 2015

Hijrah Rasulullah (Bahagian 3)- Dari Al Nadwah ke Hazwarah

Dari al Nadwah, Rasulullah telah pergi ke kawasan bukit Safa  dan melalui satu kawasan yang disebut 'Hazwarah' berhampiran rumah sepupunya Ummu Hani.
'..langkah baginda terhenti, sebak tatkala mata memandang Makkah dari kejauhan. Sebak hati baginda melihat bumi tanah tumpahnya yang terpaksa ditinggalkan. Lalu baginda berkata:
Demi Allah, ( Wahai Makkah), engkaulah bumi Allah yang terbaik dan engkaulah bumi Allah yang paling dicintaiNya. Jikalaulah bukan kerana aku diusir keluar darimu, aku tidak akan keluar.
(Sunan at Tarmizi, Musnad Ahmad)

Allah s.w.t kemudiannya memujuk kesedihan hati Rasulullah s.a.w. itu dengan ayat-Nya(Tafsir Al-Jalalain):
"Sesungguhnya Allah yang mewajibkan kepadamu (beramal, berhijrah meninggalkan Makkah, dan menyampaikan Al Quran ( wahai Muhammad)), sudah tentu akan menyampaikan engkau lagi kepada apa yang engkau ingini dan cintai (bumi Makkah dalam peristiwa pembukaannya pada tahun 8 hijrah). Katakanlah kepada kaum yang menentangmu, Tuhanku mengetahui akan sesiapa yang membawa petunjuk dan sesiapa pula yang berada dalam kesesatan yang nyata.
(Surah Al Qasas, ayat 85)'

Lokasi bagi Hazwarah ini terletak berhampiran Bab Ajyad( pintu no 6).
Lawatilah tempat ini sambil menghayati kesedihan Rasulullah meninggalkan bumi Makkah ketika itu serta firman Allah dalam  ayat Al Quran di atas.

Sumber:
1. Sirah Nabawiah s.a.w.-Safiyyu Al Rahman al Mubarakfuri(terjemahan YADIM)
2. Berjalan..Melihat...Mentafsir- Ust Abdullah Bukhari
3. Bayu Kerinduan Di Bumi Haramain- Ust Ahmad Husni Abd Rahman

No comments:

Post a Comment

Popular Posts