Monday, September 14, 2015

Hijrah Rasulullah- rumah Khadijah


Penghijrahan Rasulullah bukannya mudah, penuh halangan dan cabaran. Masih ingat lagikah daripada pembacaan dan ceramah yang kita dengar tentang malam sebelum Rasulullah keluar daripada rumahnya sebelum hijrah?
Disaat rumah Rasulullah dikepung oleh pihak Quraisy, Rasulullah s.a.w. telah  menyuruh Ali bin Abi Talib supaya tidur di tempatnya dengan selimut al Hadrami berwarna  hijau.
'Kemudian Rasulullah s.a.w. keluar dan memecah barisan mereka. Baginda mengambil tanah daripada pasir yang ada di situ dan menaburkannya di atas kepala mereka. Allah telah menutup penglihatan mereka, sehinggakan mereka tidak dapat melihat baginda. Sambil melakukan begitu Rasulullah s.a.w. membaca ayat al Quran.
Firman Allah yang bermaksud:
" Dan Kami jadikan sekatan di hadapan mereka, dan sekatan di belakang mereka, lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat ( jalan yang benar)"
Yaasin 36: 9

Rasulullah meninggalkan rumahnya pada 27 Safar tahun 14 kenabian, bersamaan 12/13 September 622 M.'

Apabila ditanya tentang hijrah Rasulullah, tak ramai yang tahu secara mendalam bibit-bibit  peristiwa yang sebenarnya berlaku. Secara amnya bila ditanya tentang hijrah Rasulullah, mereka hanya mengatakan hijrah ialah berpindahnya Rasulullah dari bumi Makkah ke Madinatul Munawarah.

Dengan berada di Makkah semasa mengerjakan umrah  atau haji, sebenarnya peristiwa bersejarah ini dapat kita hayati dengan lebih dekat. Kenapa? Kerana kita  boleh hayati dimana lokasinya baginda berada dan bergerak sebelum betul-betul bertolak ke Madinah. Ibrah daripada melawat lokasi-lokasi ini membuatkan kita kagum dengan perancangan teliti Allah sehingga Rasulullah dapat mengelakkan diri daripada dibunuh puak Quraisy.


Dalam peristiwa hijrah Rasulullah mula bertolak dari rumahnya iaitu rumah Siti Khadijah. Dimana sebenarnya rumah Khadijah? Ia terletak di kawasan bukit Marwah tidak jauh dari pintu yang bernama Bab al Mudda'a. Pintu ini merupakan pintu masuk ke dalam kawasan Saie tapi bukan tempat permulaan bagi Saei kerana tempat bermuanya Saei ialah bukt Safa.

Ambillah peluang untuk menziarahi tempat ini dan menghayati perjalanan hijrah Rasulullah.

Sumber:
  1.  Sirah Nabawiah s.a.w. -Safiyyu Al Rahman al Mubarakfuri                                                     (terjemahan YADIM)
  2. Bayu kerinduan di Bumi Haramain- Ust Ahmad
    Husni Abd Rahman

No comments:

Post a Comment

Popular Posts