Friday, August 2, 2013

Hebatnya Mereka Ini Membaca dan Mengkhatamkan Al Quran



Saiyidina Uthman bin Affan berkata:" Kalau hati kita besih, kita tidak akan pernah kenyang daripada Al Quran. Aku tidak menyukai satu hari yang aku tidak membaca mashaf al Quran padanya." 
Riwayat al Baihaqi dalam Shu'ab al Iman

Imam Baihaqi berkata selepas meriwayatkan ucapan ini:" Apabila Uthman wafat, mushafnya telah rosak kerana terlalu kerap dibaca."

Rabi' bin Sulaiman bercerita," Al Syafii mengkhatamkan al Quran pada bulan Ramadhan sebanyak 60 kali. Pada bulan yang lain sebanyak 30 kali."

Ibn Haddad berkata," Apabila mendengar riwayat Rabi' bin Sulaiman ini , aku berusaha melakukan seperti mana yang dilakuan oleh al Syafii. Akan tetapi aku hanya mampu mencapai 59 kali khatam sebulan. Selain bulan Ramadhan , aku hanya mampu khatam hingga 30 kali khatam sahaja. "

Umar M. Noor- Solusi Isu 34

No comments:

Post a Comment

Popular Posts