Thursday, July 25, 2013

Pencarian Maqam Abu Ayub Al Ansari Bahagian 2

www.dailykos.com
Sultan Muhammad berusaha mencari maqam syuhada Abu Ayub Al Ansari di sekitar  Kota Konstatinople namun tidak berjaya.Syeikh Syamsudin al Wali menyuruh Sultan Muhammad mengerjakan solat sunat hajat dan berdoa kepada Allah agar diberi petunjuk. Selepas menunaikan solat hajat, baginda tertidur lalu  bermimpi tentang kedudukan maqam Abu Ayub Al Ansari.

Sultan Muhammad bertanya pada  Patrick, ketua orang Kristian tentang kawasan hutan yang dipenuhi pokok yang berusia beratus ratus tahun di kawasan tersebut. Patrick berkata mungkin hutan yang dimaksudkan itu ialah hutan larangan, satu tempat yang dilarang masuk oleh Maharaja Konstantine. 

Sebaik sahaja sampai ke hutan tersebut, Sultan Muhammad berasa yakin bahawa hutan itulah yang ditunjukkan dalam mimpinya. Berpandukan kepada mimpinya Sultan Muhammad cuba mencari sebatang sungai yang dikiri dan kanannya terdapat pokok palma seperti dalam mimpinya. Dengan takdir Allah, mereka menemui kawasan tersebut.

Sultan Muhammad cuba mengingati semula kedudukan tepat maqam Abu Ayub Al Ansari berdasarkan mimpinya. Selepas berjalan beberapa langkah dalam kawasan tersebut, dia terjumpa sebuah batu besar. Baginda berasa yakin di kawasan batu besar itulah letaknya maqam Abu Ayub Al Ansari. 

Kata Kata Hikmah:

'Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkanbagimu supaya kamu tidak hanyut dalam kelapangan. Malah Allah melepaskan engkau daripada kedua-duanya supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah'

Sumber: Pahrol Mohd Juoi- solusi  isu 38

Adakah mereka menjumpai maqam tersebut? Apa yang berlaku setersnya? Bersambung.

 Sumber: Muhammad Al Fateh- Abd Latif Talib

No comments:

Post a Comment

Popular Posts