Wednesday, February 20, 2013

Meteor di Rusia, Shooting Star dan Tafsir Berkenaan Meteor dalam Al Quran(Bahagian 2)

Sumber: http://www.accuweather.com

Apakah meteor sebenarnya?
Meteoroid ialah ketulan batu- batu kecil berais dan mengandungi logam yang terapung di ruang angkasa lepas. Ia dipercayai terbentuk daripada sisa komet atau asteroid. Apabila meteoroid berada dekat  dengan medan graviti bumi ia akan di tarik ke arah bumi. Meteoroid yang memasuki atmosfera bumi akan bergeser dengan udara dan ini menyebabkan ia terbakar dan berbara. Ketika ini ia dipanggil meteor atau tahi bintang. 


Kawah Meteorit di Arizona
demosthenes.info 

Kebanyakan meteor akan habis terbakar sebelum sampai ke bumi. Walaubagaimanapun ada yang sampai ke permukaan bumi dan apabila ia menghempas ke bumi ia dipanggil meteorit. Biasanya hempasan ini menghasilkan kawah- kawah yang besar. 

Contohnya meorit yang terhempas di USSRI Vladivostok, Rusia pada tahun 1947, atau di Arizona berpuluh ribu tahun dahulu.  Kawah di Arizona ini dikatakan  sangat dalam sehingga dapat memuatkan bangunan setinggi 60 tingkat dan luasnya  boleh memuatkan 20 padang bola! Semasa pengembaraanku di Amerika Syarikat tahun lepas teringin juga aku melawat kawah tersebut namun masa tidak mengizinkan kerana tempat-tempat ini terletak jauh dari jalan pengembaraan kami.

Kejadian kejatuhan meteor yang berlaku baru- baru ini di Chelyabinsk merupakan kejadian kejatuhan objek angkasa lepas berbentuk bola api terbesar sejak kejadian di Turguluska, dalalam tahun 1908. Dalam kejadian di Turguluska sebuah asteroid telah meletup dan menyebabkan kebakaran sekitar 820 batu persegi di hutan Siberia. Yang menakjubkan ia tidak meninggalkan sebarang kawah. Subhanallah. 

 Kejatuhan meteor di Rusia  ini menyebabkan lebih 1000 orang cedera akibat daripada gelombang bunyi yang begitu kuat.  Gelombang bunyi yang kuat  beserta tenaga yang begitu tinggi dibebaskan telah merosakkkan beratus ratus bangunan. Walaupun ia tidak jatuh di bandar tersebut, sumber dari NASA melaporkan meteor yang dianggarkan pada asalnya seberat 10 000 tan  itu telah membebaskan tenaga  sebanyak 500 kiloton. Tenaga ini berpuluh kali ganda tenaga yang dibebaskan oleh bom nuklear yang pernah dijatuhkan oleh pihak tentera Amerika Syarikat ke atas bandar Hiroshima pada tahun 1945. Bom ini sekuat 15 kilotons.  

Menurut salah seorang penduduk di Chelyabinsk, cahaya yang dihasilkan oeh meteor ini sekuat 10 kali cahaya matahari sehingga memaksanya memejamkan matanya ketika itu. Cuba bayangkan jika seseorang itu melihat secara terus cahaya yang di hasilkan oleh meteor tersebut.

MasyaAllah. Betapa kuatnya tenaga yang dihasilkan oleh Allah dengan objek sekecil ini. Cuba bayangkan bagaimana sekiranya objek yang lebih besar bertembung  dengan bumi. Nauzubillah. Seharusnya kita berdoa minta dijauhkan bala Allah dan cuba menambahkan amalan kita .

motleynews.net

Meteorit yang melalui ruang udara Chelyabinsk dikatakan terhempas 

 dan menghasilkan lubang  atau tasik  yang kecil


Bersambung....

No comments:

Post a Comment

Popular Posts