Monday, February 18, 2013

Meteor di Rusia, Shooting Star dan Tafsir Berkenaan Meteor dalam Al Quran(Bahagian 1)

 Pada waktu subuh sehari sebelum kejatuhan meteor di  Chelyabinsk , Russia aku terbaca dalam Tafsir Al Azhar  karya Hamka berkenaan meteor dalam Surah Al Jin. Berdasarkan  tafsir tersebut, meteor merupakan panahan api terhadap jin yang cuba mendapatkan maklumat berkenaan tindakan Allah terhadap mereka dan penduduk bumi.

Berikut adalah terjemahan dalam Tafsir  Al Azhar Surah Al Jin ayat 8 -10

"Dan sesungguhnya kami telah sentuh langit itu, kami dapati dia dipenuhi dengan penjagaan yang kuat dan panah api. 

Dan sesungguhnya kami menduduki daripadanya tempat duduk untuk mendengar, tetapi barangsiapa yang mendengar sekarang, niscaya akan didapatinya panah anah api mengintai.

Dan sesungguhnya kami tidaklah mengetahui apakah yang buruk yang dikehendaki terhadap orang yang ada di bumi atau Tuhan mereka menghendaki yang baik."
Meteor yang meletup di ruang udara Chelyabinsk
Image dari http://news.yahoo.com 

Meteor di Chelyabinsk
Sumber- http://www.afr.com
Tafsir Ayat 8 berkenaan "Kami telah  sentuh langit itu

Jin juga telah sampai ke  tempat yang tinggi, ke lawang langit, kerana hendak mengetahui rahsia yang tersembunyi di langit, cuba hendak mengetahuinya untuk melebihkan pengetahuan daripada manusia, atau untuk di ajarkannya atau diberitahukannya kepada manusia yang selalu membuat hubungan dengan jin. 

Sambungan Ayat 8- Maka kami dapati dia dipenuhi dengan penjagaan yang kuat dan panah api."

Rupanya langit itu mempunyai penjaga - penjaga yang kuat. Masing masing mempunyai panah daripada api. Itulah  batu batu meteor yang kelihatan  bertebaran di angkasa.Setiap kali  jin teruatama jin jahat  mencuba mendekati dinding langit, ketika itu juga penjaga yang kuat itu bertindak memanahnya, sehingga tidak dapat mendekatinya lagi.

Ayat 9- " ....barangsiapa  yang mendengar sekarang, niscaya akan dapati panah panah api mengintai."

Menurut catatan Al Qurthubi dalam tafsirnya bahawa Al Kalbi menafsirkan yang dimaksudkan dengan "sekarang" ialah sejak nabi Muhammad diutus menjadi rasul. Usaha jin, iblis, syaitan dan ifrit hendak mendekati langit, atau menyediakan tempat duduk buat mendengar- dengarkan " rahsia langit" itu sudah tidak dapat lagi di buat. Kalau dahulu tidak dapat sampai ke tepi dindingnya, sekarang dari jauh sajapun sudah ada penjaga yang mengintip buat memanah kalau mendekatinya.

Sumber: http://www.accuweather.com
Pernah mendengar Wish Upon a Shooting Star? Kadangkala dalam filem Inggeris apabila digambarkan seseorang dilanda resah, dan sedang merenung langit. Seketika itu terlintas satu cahaya menjunam ke bumi. Itulah shooting star yang sebenarnya meteor yang sedang menjunam ke arah bumi. Kenapa mereka berdoa atau wish semasa melihat shooting star itu? Menurut ahli astronomi Greek dahulu, Ptolemy , terdapat lagenda yang mengatakan bahawaTuhan kadangkala merenung ke bumi melalui sfera sfera dan kadangkala bintang  terkeluar melalui ruang antara sfera ini lalu terjatuh dan kelihatan dari bumi. Oleh kerana Tuhan sedang melihat ketika itu, ia akan mempertimbangkan permohonan atau doa kita. 

Sebagai umat islam kepercayaan ini  sangat bertentangan dengan aqidah kita kerana kita percaya Allah itu Maha Melihat, Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Kenapa perlu Tuhan menjenguk ke bawah untuk melihat orang berdoa?Sebagai umat Islam kita boleh berdoa bila- bila masa sahaja tanpa perlu menunggu "shooting star"  muncul.  Ingat kepercayaan sebegini boleh membawa kepada fahaman syirik  kerana Allah tidak memerlukan apa-apa pancaindera untuk mengetahui doa hamba-hambanya. Lagipun  meteor di turunkan bukannya untuk berdoa. Sebaliknya sebagai panahan kepada syaitan dan jin.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts