Thursday, February 14, 2013

Bawang Besar Berharga RM 2.00

source- http://www.desicommunity.org/bawarchi-kitchen/healthy-onion-veggie


Emak pasti akan tunggu ayah pulang solat Isyak dari surau untuk makan bersama. Tatkala ayah berada di hadapan hidangan, emak beritahu ayah barang- barang yang dibeli termasuklah bawang besar berharga RM2.00 kerana telah kehabisan di rumah. 

Ayah segera bangun dari meja hidangan menuju ke bilik, kemudian ke dapur dan menghulurkanRM 2.00 kepada emak. Emak terkejut."Ambil duit ni, abang ganti balik. Lain kali kalau barang sudah habis, beritahu biar abang belikan."

Saya yang baru hendak duduk di kerusi sebelah emak bertanya," Kenapa ayah ganti balik duit itu?"

"Ayah bagi duit itu untuk nafkah perbelanjaan diri. Mak boleh beli apa yang mak suka. Duit beli barang dapur adalah duit nafkah lain, ayah wajib sediakan,"jelas ayah.

Fahamlah saya bahawa ayah bersungguh- sungguh menjaga keberkatan rezeki dalam rumahtangga sehinggakan perkara yang sekecil itu pun di ambilkira sebagai satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh ketua keluarga.

Emak pula dalam menerima hak untuk diri tetap ada usaha untuk memanjangkan rezeki itu dengan membelanjakan kembali kepada keluarga.

Apabila masing- masing ada sifat saling memberi kerana mengharapkan keredhaan Allah, rezeki di rumah tidak pernah putus walaupun kehidupan tidak semewah mana.

Sumber-Jalilah Hj Abdullah- Anis -April 2012 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts