Wednesday, January 23, 2013

Kelahiran yang Indah....Nabi Muhammad s.a.w

"Aku teringatkan cerita Almarhum suamiku," kata Aminah sambil tersenyum sedikit." Mudah- mudahan semuanya benar"

"Cerita apa?" tanya Ummu Uthman , mengesat peluh di dahi Aminah.

"Kata Abdullah, beberapa orang wanita memberitahunya, mereka melihat cahaya pada wajah Abdullah. Tetapi selepas menikahiku, mereka tidak lagi melihat cahaya itu."

"Kenapa? Ke mana perginya cahaya itu?" Ummu Aiman turut tertarik ingin mengetahui.

" Kata mereka, cahaya itu sudah berpindah kepadaku," jawab Aminah.


"Cahaya apa, puan?" tanya Ummu Aiman lagi.

"Entahlah, Abdullah tidak tahu dan aku juga tidak tahu."

"Aku percaya, tentu ada maksudnya yang tersendiri," ulas Ummu Uthman pula.

Aminah berkata lagi, " Aku pernah bermimpi melihat seolah- olah ada cahaya halus keluar dari tubuhku. Cahaya itu menerangi seluruh alam, hingga terlihat bangunan di Syam dan Basrah. Dan aku mendengar suara berkata," Wahai Aminah, engkau teah mengandungkan seorang pemimpin seluruh umat manusia."

"Barangkali itulah cahaya yang diceritakan oleh suamimu dulu, Aminah," Ummu Uthman membuat telahan.


Semasa kelahiran itu, bergegar istana Kaisar Rom menyebabkan 14 buah menaranya runtuh. Terpadam api sembahan penganut agama majusi di Parsi yang tidak pernah padam sejak ratusan tahun sebelumnya.

Sumber: Zuraimi Ismail-Anis May 2009

No comments:

Post a Comment

Popular Posts