Tuesday, January 15, 2013

Arasy Allah- Sedikit Perbincangan dan Hikmah Mengetahuinya

Para ulama merumuskan bahawa Arasy ialah sebuah benda((jisim) ciptaan Allah yang sangat besar dan dipikul oleh beberapa malaikat. Allah menjadikannya sebagai kiblat penduduk langit untuk bertawaf di sekitarnya sebagaimana Dia menjadikan Kaabah di bumi sebagai kiblat solat dan tempat umat Islam bertawaf.-penjelasan Imam AlBaihaqi dalam  Asma' wa al-Sifat

Allah berfirman yang bermaksud:" Malaikat- malaikat yang memikul Arasy dan para malaikat  yang berada di sekelilingnya bertasbih, memuji  Allah dan tunduk kepadaNya, sera memohon ampun bagi orang beriman."(SurahGhafir 40:7)

Nabi s.a.w bersabda  mafhumnya: "Bandingan tujuh langit dengan al Kursi seperti bulatan(seumpama sebentuk cincin) di tengah-tengah padang pasir. Dan kelebihan Arasy terhadap al Kursi seumpama kelebihan padang pasir terhadap bulatan (cincin) tersebut." (Riwayat Ibn Hibban)

Demikian kebesaran Arasy yang berada di luar jangkauan manusia . Allah Maha Suci dan Maha Besar sebagai pemilik Arasy yang sangat agung.

Dalam surah al Maarij, ayat 7, disebutkan bahawa para malaikat yang membawa titah Ilahi ini naik dan turun dalam satu hari yang kadarnya 50 000 tahun perjalanan. Menurut  Ibn Kathir, kadar ini adalah gambaran jarak di antara Arasy dengan lapisan bumi  ketujuh yang paling rendah. 

Menyedari kebesaran Arasy juga melahirkan kekaguman akan kebesaran Allah  yang telah mencipta dan mengawal Arasy. Sesiapa yang selalu mengakui kebesaran Allah dalam hatinya, segala permasalahan dunia akan terasa kecil. Maka tidak ada masalah besar yang datang apabila bantuan Allah selalu bersama kita. Justeru, teruslah mengakui kebesaran Allah dalam hati apabila berhadapan dengan cabaran dan masalah yang sangat berat.
 Sumber: Ust Umar Muhammad Noor- Solusi Isu No 50

No comments:

Post a Comment

Popular Posts