Tuesday, February 9, 2010

GENERASI i-pod

Dalam Majalah Anis keluaran februari 2010, terdapat satu artikel bertajuk Dakwah Generasi i-pod hasil tulisan Abu Saif ataupun ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Dalam artikelnya disebutkan tentang betapa generasi kini(anak-anak muda) terlalu asyik dengan teknologi terkini sehinggakan sangat kurang berinteraksi secara direct. Kalau dulu kita lebih selesa dan seronok bila ada teman berbual sewaktu ke kelas atau ke kedai, namun sekarang tidak.Kehadiran walkman dan i-pod yang digunakan keterlaluan menyebabkan seseorang tidak memerlukan sesiapapun ketika bersiar-siar. Kalau dulu adanya permainan galah panjang atau konda kondi yang memerlukan ramai pemain dan kita selesa adanya gelak ketawa disamping merancang strategi bersama, namun sekarang tidak.Kehadiran playstation PSP pula menyebabkan pemain terpisah dari persekitaran, tanpa perlu teman untuk bermain.Banyak lagi teknologi terkini jika digunakan keterlaluan akan membunuh interaksi.
Tanpa kita sedari juga, apabila interaksi secara terang-terangan dimana jasad berjumpa jasad ini terbunuh, akan terjadilah masalah komunikasi yang memerlukan gaya bahasa, intonasi yang betul dan melibatkan perasaan. Mungkin boleh sampai ke peringkat bila dua orang sahabat bertemu,mereka akan membisu akibat tak tahu berkomunikasi akibat selalu guna sms atau chatting.
Tak percaya. Perkara ini mungkin sudah dan akan berlaku jika interaksi terus dibunuh. Saya setuju dengan pendapat Abu Saif.

1 comment:

  1. Mak, there's this news on Yahoo!
    http://news.yahoo.com/s/nm/20100302/lf_nm_life/us_teens

    ReplyDelete

Popular Posts