Wednesday, November 4, 2009

Summer Palace



















Summer Palace merupakan istana musim panas bagi maharaja atau maharani bersama gundik-gundik dan anak-anak mereka. Dari luar, kita tak tahu wujudnya istana ini memandangkan kebanyakan bangunan di China zaman dahulu kebanyakannya dikellilingi tembok. Hanya kelihatan tembok dan bumbung dari luar. Melangkah masuk ke kawasan Summer Palace seolah -olah melangkah kembali ke zaman silam. Mula dibina dalam tahun 1150 keindahan Summer Palace ini telah diwartakan oleh pihak Unesco sebagai satu World Heritage. Istana ini mempunyai banyak lapisan pintu untuk sampai ke tempat yang sebenarnya. Sampai ke pintu yang terakhir, kami terpesona dengan suasana keindahan tasik Kunming yang begitu luas dan menakjubkan itu.Maharaja yang telah membina semula dalam tahun 1900an dan mengarahkan proses pembesaran Summer Palace ialah Maharani Dowager atau gelarannya Dragon Lady dari dinasti Qing.Maharani ini telah kematian suaminya ketika berusia 29 tahun.Anaknya ketika itu berusia 5 tahun. Oleh kerana beliau ialah seorang perempuan dan tidak boleh dilantik sebagai maharaja, anaknya yang kecil itu dilantik sebagai maharaja. Dibelakang anaknya, Dragon Lady telah memerintah China selama 48 tahun .Biasanya maharaja akan tinggal di Summer Palace dari bulan Jun hingga Ogos apabila musim panas.

Tasik ini mempunyai sebuah pulau di tengahnya iaitu pulau Nanhu. Dikatakan Marco Polo pernah berkhidmat di pulau itu. Sebuah jambatan yang panjang ,Sevenenteen Arch Bridge dibuat supaya senang untuk mereka sampai ke pulau itu.Oleh kerana cuaca sangat sejuk dan berangin kami tidak dapat berjalan lama di tepi tasik. Disatu sudut terdapat tambatan diraja tempat maharaja menaiki bot untuk menikmati kedinginan bayu tasik di musim panas. Deretan bukit mengelilingi yang menyebabkan suasana tenang di situ jauh dari hiruk pikuk suasana kota. Di tepi tasik ini ialah bilik penginapan diraja yang juga dikelilingi tembok. Persekitaran tasik ini terdapat pokok yang berusia ratusan tahun yang masih kukuh . Bersambung dengan bilik penginapan ialah satu jalan tertutup(covered walk) yang dihiasi dengan lukisan mural di atas siling yang menceritakan hikayat-hikayat dari agama Buddha. Lukisan mural ini dicatat dalam World Book of Records sebagai lukisan mural terpanjang di dunia. Dalam hati kami siapalah yang sanggup menahan sakit tengkok menyiapkan mural yang sebegitu panjang!Jalan bertutup ini dibina supaya maharaja dan keluraganya tidak terdedah kepada bahang matahari musim panas. Dikeliling kawasan tasik ini terdapat banyak pokok pokok besar yang berusia ratusan tahiun.

Kawasan penginapan diraja dikelilingi tembok khas dimana keindahannya hanya dapat dilihat dari dalam sahaja.Terdapat banyak bilik dalam kawasan penginapan . Kawasan penginapan ini berbentuk segiempat dimana bilik-bilik ini di tempatkan bahagian tepi dan di tengahnya ditempatkan Chinese Garden yang menarik. Rasanya tiada orang di Malaysia yang membuat bangunan sebegini yakni membuat taman di dalam bangunan dan bilik-bilik disekelilingnya. Mungkin faktor keluasan tanah yang menghalang mereka. Banyak privacy yang kita dapat jika kita mereka bangunan sedemikian. Namun ini boleh menghalang kita berbaik-baik dengan jiran sebelah. Juga merumitkan jiran mengawasi rumah sekiranya ada pencuri masuk.Bilik- bilik ini dilengkapi dengan sistem pemanas yang terus sampai ke katil masing masing. Di tepi kawasan penginapan ini terdapat lereng-lereng bukit khas yang disediakan untuk kawasan permainan anak-anak raja.
Tidak jauh dari kawasan tasik ialah pusat pentadbiran Diraja semasa musim panas,Kawasan ini ialah bahagian yang paling luar sekali Summer Palace. Rakyat biasa tidak boleh masuk ke kawasan penginapan raja tanpa hal mustahak. Pegawai-pegawai pentadbiran hanya boleh berada di bangunan ini sahaja. Pun begitu, bangunan pentadbiran in kelihatan sangat unik dengan pelbagai ukiran zaman dahulu.
Sememangnya Summer palace ini suatu kawasan yang memiliki keindahan dan suasana tenang yang sukar digambarkan. Namun satu persoalan yang bermain difikiranku berapa banyak kerahan tenaga yang diguna untuk membina istana sebegini besar. Berapa ramai rakyatnya yang menderita semata-mata untuk memberikan keselesaan kepada hanya beberapa orang keturunan diraja. Cubalah kita fikirkan.
Seterusnya...Forbidden City

No comments:

Post a Comment

Popular Posts