Monday, November 30, 2009

Changyin Muslim Village, Beijing






Sebenarnya dalam itinerary syarikat yang mengendalikan pelancongan ini pada awalnya tidak memasukkan Changyin muslim Village satu tempat yang kami akan lawati. Oleh sebab kami tidak berminat dengan terlalu banyak agenda shopping dalam lawatan kami, pihak syarikat telah memasukkan Changyin Muslim Village sebagai satu tempat yang boleh dilawati.

Sebelum bertolak, apa yang kami gambarkan muslim village in i ialah satu perkampungan rumah beratap nipah atau paling tidak rumah kampung. Ketika sampai kami terkejut dan kecewa kerana rupa-rupanya orang kampung di situ tinggal di flat atau rumah pangsa. Apa yang membezakan kawasan itu dengan perkampungan yang lain ialah adanya sebuah masjid dan pusat Islam disana. Tapak masjid yang kami lawati ini ialah tapak masjid yang lama. Masjid Changyin mula di asaskan pada 1871.

Ketika melangkah masuk ke kawasan masjid, kami lihat adanya covered walk mengelilingi seluruh kawasan masjid. Di bahagian siling covered walk ini terdapat lukisan pemandangan negara China yang indah dan berwarna warni. Konsep lukisan covered walk ini sama saja dengan covered walk yang berada di Summer Palace. Cuma yang berbeza covered walk di sana dilukis dengan lagenda-lagenda China. Terlintas di hati ku kemungkinan covered walk ini mungkin dibina dalam era yang sama dengan era pembinaan summer palace. Ini membuktikan Islam telah bertapak sejak zaman dinasti Qing lagi.

Melangkah keluar dari covered walk ini kami masuk ke kawasan taman. Kebanyakan bangunan zaman dahulu biasanya dihisai dengan taman yang indah. Di sini terdapat sepohon pokok yang berusia lebih kurang 500 tahun. Ketika melangkah masuk ke dewan solat utama masjid ini,kami amat terpesona dan berasa seolah-olah masuk ke zaman silam China Islam. Bahagian siling dan tiang dalam kawasan ini dipenuhi dengan lukisan alam semulajadi yang indah dan berwarna warni. Wah, ini satu kesenian orang China Islam zaman dahulu yang sangat unik. Tak dapat aku gambarkan berapa ramai pelukis dan lama masa yang diambil untuk melukis lukisan yang begitu halus ini. Tiang juga bertatahkan cat emas. Keadaan yang menarik ini membuatkan aku teringat dengan masjid Tengkerah di Melaka. Dalam masjid Tengkerah terdapat juga siling dan tiang yang dilukis sedemikian rupa. Ini membuktikan masjid Tengkerah mempunyai pengaruh dari China Islam zaman dahulu.

Dibahagian belakang masjid ini terdapat juga bilik-bilik lain yang mungkin berfungsi sebagai stor dan pejabat. Bahagian belakang masjid ini mempunyai pintu gerbang seperti pintu di istana yang boleh ditutup rapat pada waktu waktu tertentu.

Ketika kami melangkah keluar dari masjid, kami ternampak beberapa orang pertengahan umur sedang mengayuh basikal. Pakcik-pakcik ini singgah sebentar apabila melihat kami diperkarangan masjid.Mungkin disebabkan tidak ramai orang luar yang singgah di situ menyebabkan mereka berasa hairan melihat kami. Malangnya faktor bahasa menjadi penghalang bagi kami untuk berkomunikasi dengan mereka. Mereka tidak faham langsung bahasa Inggeris dan kami tidak faham bahasa China. Oleh itu semua pertanyaan dan jawapan terpaksa diterjemah oleh Jessica, pemandu pelancong kami.Di fahamkan pakcik-pakcik ini kebanyakan dulunya adalah petani. Namun sekarang mereka telah bersara dan kebanyakan anak-anak mereka sekarang bekerja di pejabat. Lagipun kawasan pertanian mereka kini telah dimajukan.
Kawasan Changyin ini kami tinggalkan dengan pelbagai perasaan...gembira, simpati dan penuh kesyukuran.

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. sedih-sedih... nama village tapi tengok2 flat.. :(

    ReplyDelete
  3. huhu.. nak kata tak cukup tempat, china tu luas kan?

    ReplyDelete
  4. Thanks Siti for sharing ... V interesting indeed :)

    ReplyDelete

Popular Posts