Saturday, September 22, 2018

Kembara USA 2018

Alhamdulillah, tubuh ini baru terasa lega setelah bermusafir selama sebulan setengah di perantauan. Ke mana saya bermusafir kali ini?  Sudah semestinya di Amerika Syarikat.
Meskipun agak mencabar menjalani kehidupan yg separa nomad di usia sebegini, bagi saya pengembaraan kami kali ini membuahkan satu pengalaman yang berharga. Sangat berbeza dengan apa saya alami sewaktu belajar di sana tahun 1980an dahulu. 

Perjalanan ini seolah-olah merentas benua walaupun cuaca di Amerika Syarikat panas ketika itu. Negeri-negeri yang dilawati meliputi bahagian tengah, selatan, timur, utara dan barat. 

Pengalaman ini banyak membuka minda kami tentang masyarkat 
Islam dan bukan Islam di sana. Peri pentingnya menjaga akhlak Islamiah  agar tidak di pandang serong oleh non muslims. Setiap pengembara muslim ialah duta bagi agama Islam.  Juga menyaksikan sendiri pelbagai contoh akhlak terpuji yang ditunjukkan oleh non muslims yang mungkin orang Islam sendiri merasa kurang perlu. 

Syukur Alhamdulillah, kami dikurniakan kesihatan yang baik sepanjang pengembaraan ini. Berkat doa dan aktiviti harian yang mendekatkan diri kepada Allah membuatkan kami sentiasa mengharapkan perlindungan Allah. Hal yang mungkin kami terlepas pandang apabila melancong di negara sendiri dan negara-negara Islam yang lain. 

Berapa negeri yang kami sempat kunjungi kali ini? 23 negeri! Hampir separuh daripada kesluruhan 50 buah negeri ya




ng terdapat di Amerika Syarikat.  Ikuti pengembaraan kami nanti , Insha Allah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts