Wednesday, June 3, 2015

Bolehke Belajar Bahasa Dengan Mendengar Nasyid?


Kali pertama saya belajar tentang 'songs appreciation' ialah semasa di sekolah menengah. Guru saya, seorang berbangsa India telah membawa sebuah 'cassette player' untuk meperdengarkan sebuah lagu bahasa Inggeris yang bertajuk 'Mandy', nyanyian Barry Manilow, kalau tak silap saya. Sebelum di perdengarkan lagu tersebut, beliau telah membincangkan sedikit sebanyak lirik yang terdapat di  dalam lagu tersebut. Oleh itu dapatlah kami lebih menghayati lagu tersebut. Thank you so much Dr Malachi Edwin for your efforts!


Langkah ini juga saya ketengahkan semasa saya memperdengarkan nasyid dalam Bahasa Inggeris kepada para pelajar dalam kelas English Communication. Mereka perlu tahu maksud beberapa perkataan dan apa yang ingin disampaikan oleh penasyid tersebut. Daripada situlah mereka dapat menghayati nasyid tersebut. Selepas itu barulah mereka boleh menyanyikan nasyid itu bersama-sama. Saya tidak mengambil masa yang lama dalam bahagian ini. Biasanya mudah bagi pelajar mengikut saja apa yang didendangkan oleh para penasyid ini.

Nasyid yang biasanya saya ketengahkan biasanya agak rancak dan nadanya tinggi. Pelajar lelaki biasanya saya suruh tinggikan suara agar lebih bersemangat. Sejauh pengetahuan saya tiada seorang pun yang buat selamba saja apabila menyanyikan nasyid ini. Semuanya berusaha menyanyikannya. Hasilnya mereka telah menyebut begitu banyak perkataan Bahasa Inggeris dalam masa hanya beberapa minit.

Usahlah kita memandang remeh tentang peranan lagu atau nasyid terhadap memperbaiki komunikasi  dalam Bahasa Inggeris sebab cara begini ialah antara cara yang paling santai seseorang pelajar boleh mengungkapkan perkataan dalam bahasa Inggeris. Cuma yang penting, apa yang diungkapkan itu ialah perkataan-perkataan yang berguna yang boleh dijadikan ibadah.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts