Tuesday, June 9, 2015

Perlukah Belajar Berkomunikasi Dalam Bahasa Inggeris?

"Yep, they call me Mat Saleh, and ya orang Putih!" ujar seorang kenalan anakku sewaktu kami makan tengahari bersama. Sebenarnya ketika itu kami dalam pengembaraan selama 3 minggu di negeri 'mat saleh' ini. Kenalan anakku ini sebenarnya pernah berkhidmat di sebuah institusi pengajian tinggi di Malaysia. Ia tahu berbahasa Malaysia. Malah dia pernah berkhidmat di salah sebuah negara Arab. Oleh itu dia juga memahami bahasa Arab!

Dalam pengembaraan ini kami bepeluang bersua dan berkomunikasi dalam bahasa 'orang putih' ini samada dalam keadaan terpaksa (hendak bertanyakan sesuatu) atau tidak (sekadar perbualan). Semuanya perlu diucapkan dalam bahasa Inggeris. Jika tidak, kami seperti ayam bercakap dengan itik atau  hanya menggunakan 'sign language'!

Kami juga harus berbicara dalam bahasa Inggeris dengan umat Islam di sana juga. Tak kiralah samada imam atau makmum di Islamic Center ataupun di kedai menjual barangan halal! Biasanya ketika inilah kita tahu sejauh mana santainya kita berbicara. Saya sendiri agak kekok pada mulanya untuk berbicara dalam bahasa Inggeris tapi dalam keadaan terpaksa, sememangnya kita perlu membuka mulut dan berinteraksi!

Dalam kelas English Communication, biasanya kita boleh mewujudkan keadaan terpaksa ini walaupun hanya sebentar. Yang penting wujudkan situasi, letakkan poster yang menggambarkan keadaaan di negara 'orang putih' ini untuk menambahkan setting yang agak realistik. Seelok-eloknya ia adalah gambar pemandangan samada  di bandar atau di kawasan tempat perlancongan. Awas! jangan ada poster yang menghairahkan atau menggambarkan sesuatu yang lucah. Setiap apa yang kita ajar atau mesti berlandaskan agama agar ia dijadikan satu ibadah.

Zaman mengajar bagi saya sudah lama berlalu. Tenaga yang semakin berkurangan  dan penyakit yang dialami menyebabkan saya tak mampu untuk meneruskan usaha saya dalam mengendalikan kelas sebegini. Atas sebab-sebab inilah saya perturunkan ilmu  dan tips yang saya ada ini kepada umum agar kelas yang dikendalikan tidak 'boring'.

Harapan saya  generasi yang seterusnya meneruskan usaha saya agar kelas bahasa bukannya satu kelas yang membosankan namun boleh menarik pelajar-pelajar mengetahui lebih banyak tentang Islam.
Ilmu duniawi dapat ilmu akhirat juga dapat.  Selitkan walaupun sebentar sedikit ilmu aqidah, fiqah akhlak dan seerah setiap kali anda mengendalikan kelas anda. InsyaaAllah segala usaha anda akan mendapat ganjarannya.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts