Thursday, January 16, 2014

Suraqah bin Malik- Kisah dan Iktibar Daripada Penghijrahan Rasulullah



Hijrah Rasulullah bukannya mudah. Banyak halangan dan dugaan yang dilalui oleh Rasulullah bersama Abu Bakar dalam perjalanan mereka ke Madinah. Salah satu dugaannya ialah dikejar oleh Suraqah bin Malik. Siapakah Suraqah bin Malik? Hayati nasyid di atas dan kisah di bawah dan ambil iktibar daripada kedua- duanya. 
Sabar dan yakinlah  dengan pertolongan Allah setiap kali diuji. Sesungguhnya pertolongan Allah itu benar....




Lelaki yang mengejar semakin hampir lalu berteriak" Wahai Muhammad! Saya Suraqah bin Malik, ketua bani Mudlij. Saya mahu membunuhmu!"


Namun Nabi Muhammad tidak menghiraukan kata-kata Suraqah itu. Mereka meneruskan juga perjalanan. Suraqah memecutkan kudanya bagi mendekati Nabi Muhammad. 


Nabi Muhammad pun berdoa," Ya Allah, lindungi kami daripada lelaki itu."


Tiba tiba kuda yang ditunggangi Suraqah tergelincir dan dia terpelanting jatuh ke tanah. Dia segera bangun lalu menunggang semula kudanya bagi mengejar Nabi Muhammad. Apabila semakin hampir, sekali lagi Nabi Muhammad berdoa.Tiba-tiba kuda itu tergelincir lagi dan Suraqah terpelanting sekali lagi lalu jatuh ke tanah hingga kepalanya berdarah. Namun Suraqah masih tidak mahu mengalah. Dia menunggang kudanya semula lalu mengejar Nabi Muhammad.


Nabi Muhammad berdoa sekali lagi . Tiba-tiba kaki kuda yang ditunggangi Suraqah terbenam ke dalam pasir. Suraqah menyebat kuda itu dengan cemeti sekuat hatinya lalu kuda itu pun menarik kakinya. Tetapi sebaik sahaja kuda itu menarik kakinya dari dalam tanah, keluar asap hitam. Barulah Suraqah berasa takut.

" Wahai Muhammad, saya tidak akan bunuh kamu! " teriak Suraqah. Barulah kuda itu dapat berjalan seperti biasa.

Suraqah terus mengejar Nabi Muhammad yang sudah jauh di hadapan. Tetapi kali ini dia tidak berniat hendak membunuh Nabi Muhammad tetapi mahu meminta maaf. 
" Saya bukan lagi musuh kamu!" teriak Suraqah sekuat hatinya. Mendengar jeritan itu barulah Nabi Muhammad, Abu Bakar ,Abdullah dan Amir berhenti tetapi masih curiga.


" Tulislah surat perjanjian yang saya mengaku tidak akan membunuh Muhammad." kata Suraqah. 


Nabi Muhammad menyuruh Amir bin Fuhairah menulis pada pelepah tamar kemudian di tandatangani oleh Suraqah bin Malik.
" Wahai Muhammad, perjalanan kamu ke Madinah tidak akan diganggu sesiapa lagi......." kata Suraqah.


Sumber-  Abu Bakar Sahabat Sejati 
Abd Latip Talib

No comments:

Post a Comment

Popular Posts