Monday, January 20, 2014

Menyapu khuf- Satu Keringanan Buat Umat Islam Semasa Berwuduk

'Now everyone can fly' itulah yang menjadi slogan sebuah syarikat penerbangan. Begitu popular dengan tambang murahnya menyebabkan ramai orang di Malaysia semakin berminat untuk melancong ke serta pelusuk dunia. 

Sememangnya dalam Islam dianjurkan untuk melawat sesuatu tempat atau bermusafir dan menghayati alam ciptaan Allah. Namun untuk berkunjung ke luar negara kadangkala mengambil masa yang lama untuk sampai. Mungkin terdapat penerbangan yang memakan masa melebihi 20 jam!

Walaupun kini ramai yang sudah mampu berkunjung ke luar negara namun tak semua yang tahu atau peka tentang perlunya menunaikan solat semasa pengembaraan. Ataupun adanya keringanan diberikan dalam menunaikan solat semasa pengembaraaan.

Di sini saya ingin menceritakan pengalaman saya bersolat semasa pengembaraan. Saya mulakan dengan solat semasa penerbangan dahulu.


Biasanya sebelum bertolak ke satu perjalanan jauh, kami akan berwuduk terlebih dahulu. Dengan wuduk tersebut dan kami pastikan kaki kami bersih kami terus menyarungkan stokin dan kasut. Ini membolehkan kami menyapu atas khuf(kasut) sebagai ganti membasuh kaki ketika berwuduk dalam penerbangan kelak. Menyapu atas khuf merupakan satu rukhsah atau keringanan yang dibenarkan dalam syarak. 

Baru- baru ini saya terbaca dalam Majalah Al Ustaz berkenaan 'Khuf'. Berikut ialah sedikit penerangan yang saya dapati daripada Ust muhammad Raji Musa dalam majalah Al Ustaz-Isu 20

Mengikut ulama Syafii, syarat untuk menyapu khuf adalah seperti berikut:

  1. Memakainya selepas sempurna bersuci daripada hadas kecil dan besar.
  2. Khuf yang dipakai mestilah mampu untuk digunakan berjalan. Adapun khuf yang dibuat daripada kulit yang nipis yang mudah terkoyak apabila dbawa berjalan, maka ia tidak boleh digunakan untuk menyapu di atasnya ketika berwuduk.
  3. Khuf tersebut mestilah menutupi anggota yang wajib dicuci ketika berwuduk iaitu sehingga kedua dua buku lali.
  4. Khuf mestilah mampu menahan air daripada masuk ke dalamnya melainkan dari celah jahitan
  5. Khuf tersebut mestilah suci.
  6. Menyapu di atasnya hanya dalam masalah wuduk dan bukan mandi wajib.


Menyapu di atas stokin juga dibenarkan. 
Sekiranya stokin itu tebal dan memenuhi syarat khuf di atas , maka dibolehkan untuk menyapu diatasnya. 
Namun ada pandangan seperti Sheikh Ahmad Syakir dan Dr Yusuf Al Qardawi telah  memberi fatwa menyapu di atas stokin nipis dan mudah ditembusi air dibolehkan. AlQardawi juga mengatakan bahawa membuka stokin adalah sesuatu yang sukar  sekiranya seseorang berada dalam cuaca yang sangat sejuk

Cara yang sempurna dalam menyapu pada khuf

  1. Letakkan tangan kiri di bawah tumit, tangan kanan pada hujung jari sebelah atas kaki.
  2. Lalukan tangan kanan(yang basah) menuju ke pangkal betis.
  3. Lalukan tangan kiri (yang basah) menuju ke hujung jari bahagian bawah kaki. 
  4. Disunatkan agar jari kedua-dua tangan direnggangkan dan cara sapuan adalah secara melurus(seperti membuat garisn dengan jari tangan).

Semoga dapat dijadikan panduan bagi sesiapa saja yang ingin bermusafir atau melancong ke luar negara. Dengan ini mudahlah kita menunaikan solat fardhu di mana saja kita berada.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts