Wednesday, September 18, 2013

Parthenon, Nashville - Bangunan Tarikan Pelancong dan Penuh Bersejarah

Parthenon, Nashville.
Bandingkan saiz kami dengan  saiz replika Parthenon ini. 
Sebelum aku merancang untuk ke Nashville buat kali ketiga ini aku tidak pernah mendengar nama Parthenon. Hanya selepas aku melayari internet, barulah aku tahu kewujudan replika Parthenon di Nashville.

Apakah sebenarnya Parthenon? Parthenon ini ialah sebuah  kuil di Acropolis, Greece yang dibina oleh orang Athens.  Ia dibuat untuk didedikasikan kepada dewa Athena, kepercayaan orang Greece dahulu. Pada asalnya ia adalah sebuah kuil dan perbendaharaan negara.  

Selepas merehatkan diri beberapa jam di sebuah motel di Nashville, kami melawat Centennial Park, sebuah taman yang tidak  jauh daripada Vanderbilt University, tempat anakku pernah belajar dahulu. Taman in hanyalah sebuah taman awam. Tapi yang menjadikannya istimewa ialah terdapatnya sebuah replika Parthenon bersaiz sama dengan Parthenon yang asal  di sini. 

Dari jauh, bangunan ini kelihatan kecil sahaja dan seperti bangunan biasa. Namun apabila mendekatinya, barulah  kami nampak keunikkannya. Tiang tiangnya yang tinggi  berbentuk roman dan ukiran yang terdapat pada bangunan ini menyebabkan kami berasa seolah- olah kami  berada di zaman dahulu.

Sebenarnya Parthenon ini merupakan satu bangunan yang istimewa kerana ia dicipta mengikut ukuran  Golden Ratio. Golden Ratio merupakan dua nombor yang apabila dinisbahkan nilainya menjadi 1.618. Golden Ratio ini juga  di perkenalkan oleh Phidias yang juga dikatakan terlibat dalam pembinaan Parthenon ini. 

Sebenarnya banyak makhluk dan alam sekitar dalam alam semulajadi  ciptaan Allah ini yang dijadikanNya mempunyai sukatan 'Golden Ratio'.Bahkan jarak Kaabah di antara kutub selatan dan kutub utara juga apabila dinisbahkan mempunyai nilai yangb hampir kepada Golden Ratio.   Manusia pula setelah mengkaji tentang nombor ini menggunakannya semasa mencipta bangunan dan alat- alat yang lebih canggih dan tampak eksklusif..

Bangunan replika Parthenon ini rupanya sangat besar. Lenguh juga kaki nak mengelilinginya. Di satu sudut terdapat satu pintu menghala ke bawah seolah- olah ia mempunyai satu muzium. Setelah memikirkan tidaklah berbaloi bagi kami menghabiskan wang sebegitu banyak untuk memasuki muzium,  kami memgambil keputusan untuk bersiar- siar sahaja di taman.

Balik ke Malaysia aku melayari internet tentang The Parthenon, Nashville ini. Rupa- rupanya di dalamnya terdapat sebuah patung dewa yang setinggi bangunan tersebut di dalamnya. Syukur Alhamdulillah kami dilindungi Allah daripada melawat patung tersebut  walaupun ia sekadar replika.  

Islam melarang keras umatnya menyembah berhala kerana ini perbuatan syirik. Dalam sejarah islam peristiwa tentang  berhala  yang biasa kita dengar ialah semasa Nabi ibrahim memecahkan patung berhala yang besar diMakkah. Juga semasa semasa Fathul Makkah dimana Rasulullah menyuruh semua berhala di kawasan Kaabah di hapuskan.

Melayari internet seterusnya menemukan aku dengan satu perkara menarik tentang Parthenon yang asal  di Acropolis. Mengikut Wikipedia, Parthenon  sebenarnya pernah di tukarkan menjadi gereja Kristian. Dan yang paling mengejutkan aku ialah ianya pernah juga ditukarkan menjadi sebuah masjid sebelum diletupkan oleh orang Athens. Dikatakan orang yang bertanggungjawab menukarkan Parthenon ini kepada sebuah masjid ialah Sultan Muhammad Al Fatih daripada Empayar Uthmaniyah. Sultan ini jugalah yang telah menakluk Konstantinople pada tahun 1435 daripada Maharaja Konstantin,

 Nabi saw bersabda: "Kota Constantinople akan jatuh ke tangan Islam. Pemerintah ketika itu sebaik- baik pemerintah dan tenteranya sebaik- baik tentera."(Riwayat Ahmad)
 Allahhuakbar.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts