Wednesday, April 21, 2010

Gunung berapi-Tagatay, Brastagi, Tangkuban prahu

Akhir-akhir ini kita sering di kejutkan dengan berita gempa bumi dan letusan gunung berapi. Sungguhpun negara kita tidak terletak dalam lingkaran gunung berapi pasifik kita perlu sentiasa beringat kerana kuasa Allah tiada siapa yang tahu.Ehmm... masih ingat lagikah subjek geografi yang di pelajari semasa di sekolah menengah dahulu tentang lingkaran api pasifik?
Letusan gunung berapi di Iceland telah menunjukkan kekuasaan Allah yang mengatasi kuasa lain. Dengan sekelip mata saja, ekonomi dunia boleh lumpuh disebabkan penerbangan antarabangsa di Eropah tidak dapat berfungsi walaupun letusan itu berlaku jauh dari lapangan terbang antarabangsa yang besar. Janganlah kita lupa kuasa Allah mengatasi segala-galanya.

Saya telah berpeluang melihat gunung berapi aktif di Filipina dan Indonesia. Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa saya pergi ke tempat sebegini. Apa yang istimewanya tempat yang merbahaya ini? Sesungguhnya apabila kita melawat tempat sebegini kita dapat menyaksikan kekuasaan Allah yang boleh memusnahkan makhluk beribu- ribu kilometer dari sumbernya khususnya gunung berapi.Walaupun manusia boleh merancang tapi kuasa Allah tiada siapa yang tahu. Gunung berapi merupakan satu kejadian Allah yang sangat menakjubkan.

Di Filipina, kawasan Tangatay yang saya lawati merupakan kawasan gunung berapi yang di kelilingi tasik. Kawasan gunung berapi ini terletak di tanah tinggi ini mempunyai cuaca yang sejuk. Pemandu teksi yang membawa kami ke kawasan itu memberitahu tasik itu sangat panas dan tiada siapa yang sanggup pergi ke sana. Pemandangan di sana sangat indah dan menakjubkan. Dari jauh kita dapat perhatikan tasik itu berasap disebabkan airnya yang terlalu panas. Suasananya dari jauh aman sekali tetapi gunung berapi ini boleh meletus bila- bila sahaja. MasyAllah....

Di Indonesia salah satu kawasan gunung berapi yang saya lawati ialah Gunung Sibayak di Brastagi, tak jauh dari Danau Toba, Sumatera. Kami di bawa oleh pemandu pelancong kami, Mulyadi ke kolam air panas yang terletak betul-betul di tepi gunung berapi.Itulah kali pertama saya melihat gunung berapi dari dekat dan kami dapat perhatikan bara api di tepi gunung berapi tersebut. Kolam air panas yang kami lawati adalah dari sumber air semulajadi yang di panaskan oleh lava gunung berapi tersebut. Bau belerang terutama dari bahagian sumber air panas itu memang menusuk hidung. Kawasan taman ini agak besar dan dilengkapi dengan beberapa kolam. Kolam air panas ini sering dikunjungi oleh pelancong Malaysia untuk merawat pelbagai penyakit. Hmmm.. memang sedap berendam di sini memandangkan suhu di sekeliling sejuk.Begitupun bahayanya gunung berapi namun ada juga kenikmatan dan kelebihan yang manusia boleh kecapi. Kawasan Brastagi ini terletak di tanah tinggi dan sememangnya suasana amat nyaman sekali.

Selain Brastagi, saya juga berpeluang melawat Tangkuban Prahu yang terletak tidak jauh dari Bandung. Bandung terletak di Pulau Jawa. Kawasan ini merupakan kawasan gunung berapi yang sangat luas. Kami dapat perhatikan kawah gunung berapi yang masih berasap. Pemandu pelancong kami, Mulyadi( namanya sama dengan pemandu pelancong kami di Sumatera tapi orangnya lain) memberitahu kami sekiranya dijangka ada letusan gunung berapi kawasan ini akan ditutup dan biasanya cukup masa untuk beredar dari situ. Mulanya berderau darah kami mendengarnya. Tapi setelah mendengar biasanya pegawai dan saintis mereka dapat mengagak letusan akan berlaku beberapa minggu sebelum berlakunya letusan kami berasa lega sedikit. Bahagian kawah gunung berapi kelihatan kelabu dan bau belerang boleh dihidu di merata tempat. Kami di beritahu amat merbahaya untuk turun ke kawasan kawah kerana suhu yang tinggi dan menghidu asap belerang dengan banyak.Gas sulfur yang dibebaskan adalah gas beracun dan tidak sesuai untuk paru paru terutama sekali penghidap asthma. Namun kami ternampak ada seorang dua yang masih melakukan stunt pergi berdekatan kawasan dalam kawah. Sungguhpun kawasan ini terletak di kawasan tanah tinggi, ia agak panas memandangkan keseluruhan kawasan ini terletak dalam kawasan gunung berapi .
Sesungguhnya kawasan gunung berapi mempunyai daya tarikan semulajadi yang menakjubkan untuk kita menghayati kejadian Allah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts