Friday, February 12, 2016

Jom Lihat Terjemahan Ayat 17 dalam Surah Al Kahfi

Dah baca surah Al Kahfi hari ni?
Dalam surah ini terdapat kisah Ashabul Kahfi, pemuda-pemuda yang berlindung di sebuah gua dan ditidurkan Allah selama 309 tahun. Ayat di bawah menerangkan tentang bagaimana Allah menjaga dan menentukan arah cahaya masuk ke dalam gua itu agar keadaan dan suasana yang dialami oleh pemuda-pemuda tersebut selamat dan selesa. Cahaya itu tidak terkena tubuh badan mereka secara 'direct' agar tidak terbakar. Berdasarkan ayat ini juga. kita boleh simpulkan Allah telah tempatkan mereka di tengah-tengah gua.Apabila matahari terbit, bayang-bayang akan berada di sebelah kanan gua. Dan apabila matahari terbenam di sebelah barat, bayang-bayang akan berada di sebelah kiri gua. Daripada terjemahan ayat di bawah, kita boleh simpulkan kedudukan pintu gua terletak di sebelah utara. Allahu Akbar!Allah yang menentukan segala-galanya.
Sumber:
1.http://tafsirsunnah.me/2013/05/11/tafsir-surah-al-kahfi-ayat-1-31/
2.https://alquranmulia.wordpress.com/2015/07/17/tafsir-ibnu-katsir-surah-al-kahfi-ayat-17/

No comments:

Post a Comment

Popular Posts