Sunday, May 3, 2015

Introducing 'Choco Milk'
Rich in Calcium.....
Good for your health

Itulah contoh salah satu persembahan promosi produk oleh salah seorang daripada ahli kelas English communication beberapa tahun lepas.
Aktiviti ini tampak biasa saja bukan?
Pelajar hanya baca skrip, hafal dan buat praktis. Kemudian  dengan berdebar-debar dia akan mempersembahkannya.

Begitulah juga apa yang saya pernah lalui sewaktu mengambil kursus Public Speaking di universiti dahulu.Berdebar-debar sehingga terlupa beberapa ayat yang perlu saya nyatakan.

Dalam kelas English Communication saya, persembahan (presentatation)) tidak hanya melibatkan  hanya aktiviti di atas. Contohnya, untuk mempromosikan satu produk, mereka terpaksa 'menghasilkannya' walaupun ia sebenarnya hanya ' packaging ' bagi produk tersebut. Kata kuncinya 'Know your products well even before you present it.' Semuanya mem

Bagaimana mereka tahu perkataan yang akan mereka gunakan? Biasanya saya akan sediakan keratan-keratan promosi produk yang terdapat dalam dalam majalah bahasa Inggeris. (sekiranya tiada, kita boleh juga gunakan akhbar atau ' print'  iklan yang menarik).Iklan ini sudah semestinya dalam bahasa Inggeris sahaja. Daripada situ mereka cuba memilih ayat-ayat yang dapat menarik pelanggan untuk membelinya. Kemudian mereka akan melukis membuat poster iklan bagi produk tersebut. Untuk 'packaging' saya akan menyediakan kotak supaya mudah bagi mereka membuat pembalut yang menarik bagi produk yang mereka akan promosikan kelak.

Semasa membuat iklan ini saya akan mengawasi dari segi penggunaan perkataan. Adakalanya pelajar akan menanyakan maksud kandungan bahan-bahan dalam produk yang akan mereka iklankan agar mereka tidak tersilap. Namun sebagai manusia kita tidak terlepas dari terlepas pandang dan akhirnya kesilapan itu muncul juga semasa persembahan. Tidak mengapa, ini hanya satu proses pembelajaran.

Selepas mereka siap tibalah masa untuk bahagian persembahan. Mereka akan diberi masa beberapa minit untuk berlatih.Namun, perkara yang paling penting ialah tahu sebanyak mungkin tentang produk mereka sebelum mempersembahkannya. Saya  akan mengawasi mereka  bahagian intonasi dan pause.

Semasa bahagian persembahan semua pelajar mesti ke hadapan dan bercakap. Yang kurang pandai cakap sedikt, yang lebih pandai cakap lebih banyak. Ini bukan masanya untuk membaca. Sedikit sebanyak mereka perlu tahu dan hafal apa yang mereka ingin perkatakan. Bahasa badan dan intonasi adalah perlu ketika persembahan supaya promosi mereka menarik. Saya akan betulkan dari masa ke semasa atau mungkin selepas persembahan.

Menarik kan aktiviti sebegini? Tidak ada masapun untuk tidur! Yang pentingnya juga para pelajar 'enjoy' semasa belajar dan tanpa di sedari, mereka telah belajar bercakap beberapa perkataan dan ayat dalam bahasa Inggeris!
erlukan perbincangan dalam kumpulan. ' Product Packaging' dan poster antara dua benda yang perlu dihasilkan oleh mereka sebelum membuat persembahan. Kertas mahjong, Pensil warna, magic pen, crayons semuanya saya sediakan agar poster mereka berwarna warni dan menarik. Bahagian ini biasanya para pelajar sangat seronok kerana dapat 'menghasilkan' produk sendiri, melukis dan mewarna!

Antara aktiviti persembahan lain dalam kelas ini termasuklah  promosi tempat perlancongan dan persembahan memasak dan membuat eksperimen.

Bagaimana giru-guru, jangan biarkan pelajar anda tidur atau muka 'blur' dan monyok  saja dalam kelas anda. Jadikan setiap kelas anda menarik!
Bolehke nilai-nilai keislaman dan ilmu tentang Islam ditekankan dalam kelas English Communication? Bagaimana ? Saya akan bincangkan nanti, InsyaaAllah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts