Monday, March 9, 2015

Betulke kawasan R n R lebuhraya PLUS kawasan larangan merokok?


Suatu hari di kawsan R n R PLUS (di bahagian utara) saya cuba menegur (bukan menjerkah ye!) seorang pemuda yang sedang merokok di hadapan kawasan tandas. " Dek, tahu ke kawasan ni tak boleh merokok?" Tahu apa jawapannya? " Tahu! Tapi kan cuba pergi tengok di gerai kat kawasan gerai makan tu. Depa jual rokok!" jawabnya dengan selamba seolah-olah tidak ada langsung rasa bersalah atau malu bila ditegur oleh seorang yang jauh lebih berumur daripadanya.

Sebenarnya saya terkejut juga mendengar wujudnya gerai menjual rokok di kawasan RNR ini. "Betulke ada gerai menjual rokok di kawasan ini?' tanyaku sambil mengajak anakku mencari gerai tersebut. Hasil tinjauan saya selepas itu memang ada sebuah gerai menjual benda larangan ini.

Cuti Tahun Baru Cina baru-baru ni, saya sempat singgah di sebuah R n R tidak jauh dari Lapangan Terbang KLIA. Di tempat ini satu ketika dahulu saya pernah menegur beberapa orang sedang merokok membelakangkan banner " Kawasana RnR adalah kawasan larangan merokok."  Alangkah terkejut saya apabila melihat kini terdapat sebuah papan tanda ' Smoking Area' terletak betul-betul di tempat yang sama! Dan papan tanda ini betul-betul berhadapan dengan surau! Tinjauan saya ke beberapa buah R n R juga menunjukkan terdapat sudut merokok di kawasan rehat tersebut.

Sayang seribu kali sayang usaha tanpa penguatkuasaan, usaha pihak PLUS seolah-olah hangat-hangat tahi ayam saja. Menjadikan satu tempat untuk merokok di kawasan larangan merokok adalah satu langkah yang sangat pelik terutama sekali di depan surau. Tempat ini jugalah tempat tumpuan orang Islam!

Sayang seribu kali sayang. Fatwa yang dikeluarkan oleh pihak Jabatan Agama Islam tentang Islam mengharamkan merokok,seolah-olah tenggelam dek nafsu pihak gerai dan tuan badan sendiri.

'Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.'
Sumber:http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/merokok-dari-pandangan-islam 

Sayang seribu kali sayang saban tahun guru-guru peringkat menengah berpenat lelah mengajar tentang bahaya merokok namun begitu ramainya golongan muda yang keluar dari sekolah tidak segan silu menghembuskan asap beracun ini kepada rakan-rakan dan orang ramai. Terdapat lebih 4000 jenis bahan kimia yang memudaratkan dan merokok boleh membawa kepada pelbagai penyakit yang merbahaya!

Sayang seribu kali sayang ramainya golongan berumur yang masih tidak  berusaha untuk berhenti merokok walaupun tahu mereka menjadi contoh teladan yang tidak baik kepada generasi muda. Dengan berkopiah di kepala, mereka tidak segan silu menyalakan benda yang memudaratkan dihadapan anak-anak muda.

Sayang seribu kali masa dan wang dihabiskan begitu saja untuk benda yang merosakkan tubuh badan sendiri sedangkan ramai di luar sana terkapai kapai nencari sesuap nasi. Dengan menahan sebatang rokok saja anda boleh mengisi satu perut seorang fakir yang pahalanya membawa ke akhirat, InsyaAllah.

Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud:
 “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.


Fikir-fikirkanlah

No comments:

Post a Comment

Popular Posts