Friday, September 26, 2014

Masjidil Haram- Masjid Yang Pertama Di Muka Bumi

Tidak ramai yang tahu dan ingat sejarah pembinaan Masjidil Haram, masjid yang paling penting bagi umat Islam dan wajib dikunjungi  oleh setiap jemmah haji bagi menunaikan tawaf dan sa'ei. Tahukah anda masjidil haram ialah  masjid pertama di muka bumi ini?

Abu Zar Al Ghifari bertanya:" Wahai Rasulullah, apakah masjid yang pertama dibina di muka bumi?"
Baginda menjawab:" Masjidil Haram."
Abu Zar bertanya lagi: " Kemudian masjid apa?"
Baginda menjawab:" Masjidil Aqsa."
" Berapa  tahunkah perbezaan masa antara kedua-duanya?" tanya Abu Zar lagi.
Rasulullah menjawab:" Empat puluh tahun."
( Riwayat al Bukhari dan Muslim)
Menurut Al Qurtubi, hadis ini tidak menunjukkan bahawa Ibrahim dan Ishak ialah orang pertama membangunkan kedua-da bahawa masjid ini. Tetapi mereka memperbaharui binaannya sahaja. 

Ibn al Jawzi berpendapat :" Orang perama yang membina masjidil haram ialah Nabi Adam. Selepas itu, anak cucunya tersebar ke seluruh ceruk bumi. Boleh jadi salah seorang daripada mereka telah meletakkan asas bagi Baitulmuqaddis. Selepas itu barulah Nabi Ibrahim membangunkan Kaabah sebagaimana yang diceritakan dalam Al Quran.
Pandangan ini dikuatkan oleh Ibn Hajar dalam kitab Fathul Bari.
Sumber: Ust Umar Muhammad Noor- Al Ustaz No 27

Kedudukan dan binaan Masjidil Haram telah ditentukan Allah sejak dulu lagi. Allah juga telah menentukan masjid ini masjid yang teragung buat umat Islam dan sentiasa dipeliharaNya. Begitu lama masjid ini berdiri teguh, oleh itu wajarlah kita umat Islam memeliharanya supaya ia sentiasa bersih dan suci dari kotoran dan perbuatan yang dilarang oleh agama, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts