Thursday, March 14, 2013

NASA dan Lapangan terbang di Gurun Mojave

image source-www.eecs.berkeley
Nasa di Gurun Mohave
Sejak mula heboh tentang meteorit, perkataan NASA mula kelihatan di sana sini. NASA yang bermaksud National Aeronautics and Space Administration merupakan sebuah agensi Amerika Syarikat yang bertanggungjawab tentang penyelidikan sains angkasa dan aeronautik. Samalah di Malaysia  perkataan yang sering kita dengar ialah  planetarium dan. Agensi Angkasa Negara. Setiap kali berlaku gerhana atau  objek yang pelik kelihatan di langit  malam kita akan teringat dengan badan ini atau planetarium. 

Salah satu tempat yang agak terkenal dengan NASA ialah kawasan Gurun Mojave(cara menyebutnya ialah mohavi) yang terletak di sempadan California Nevada. Sewaktu mengembara di USA pada tahun 2012 kami telah melalui tempat ini untuk sampai ke tempat yang dituju iaitu Red Rock Canyon. Di kawasan ini kami ternampak sebuah lapangan terbang yang mempunyai banyak kapalterbang kecil. Mulanya terasa agak pelik memikirkan kenapa perlunya lapangan terbang di tempat terpencil sebegini. Namun setelah di layari internet, barulah aku tahu ia adalah tempat berlepasnya space shutlle iaitu sebuah kenderaan yang menggantikan roket ke angkasa lepas.

Tak jauh dari situ juga terdapat pusat penyelidikan NASA dimana disitulah terdapat antena setinggi70 meter digunakan  untuk menyelidik asteroid 2012 DA14 selepas terjatuhnya meteorit di Rusia baru baru ini. Namun kami tidak berpeluang ke sana kerana tumpuan dan tempat yang hendak di tuju ialah Red Rock Canyon.
Walaubagaimanapun aku bersyukur dapat sampai ke tempat ini kerana  kini aku dapat bayangkan bagaimana keadaan persekitaran yang dipiih oleh NASa agar penyelidikan mereka lebih mudah tanpa kesibukan darat dan udara.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts